Translate

Wednesday, January 31, 2007

Internet pe mobil

Din ZF aflam ca utilizatorii din Romania genereaza 5% din traficul realizat pe Internet cu ajutorul telefonului mobil. Studiul a fost realizat de compania americana de publicitate online AdMob pe baza monitorizarii retelei de parteneri ai companiei americane. Romania se afla pe locul 5 in topul tarilor cu cel mai mare trafic realizat de pe telefonul mobil, cu aproximativ 22 de milioane de pagini vizualizate lunar. Pe primul loc se afla SUA (90 mil.), urmata de Africa de Sud (66 mil.), India (57 mil.) si Marea Britanie (53 mil.), conform unui clasament realizat de compania americana. In cadrul studiului, oficialii AdMob au stabilit ca oamenii intra pe Internet cu ajutorul telefonul mobil in special pentru a intra in contact cu comunitatile virtuale (45%) si pentru download (44%).

Monday, January 15, 2007

1 milion de numere pentru RCS&RDS destinate telefoniei mobile.

RCS&RDS a solicitatAutorităţii Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei (ANRCTI) un milion de numere pentru furnizarea de servicii de telefonie mobilă. ANRCTI va analiza solicitarea şi trebuie să dea un răspuns în termen de cel mult trei săptămâni de la data depunerii cererii, potrivit legislaţiei actuale. Compania va lansa servicii comerciale de telecomunicaţii din generaţia a treia (3G) în cursul lunii februarie.
La sfârşitul anului 2006, Orange si Vodafone au estimat fiecare cate 250.000 clienţi pe segmentul 3G.

Friday, January 12, 2007

Am primit pe mail un scenarriu BBC


Ne aflam in anul 2025. Telefonul mobil este, acum, mai mult decit un aparat care asigura comunicarea. Este numit, in continuare, „mobil“ dintr-un obicei, insa el este agenda, un instrument media pentru distractie, permite efectuarea de plati, este un centru de securitate si multe altele. Scenariul ii apartine lui William Webb, doctor in telecomunicatii, citat de varianta electronica a BBC.

Intr-o zi tipica, afirma acesta, mobilul va incepe sa lucreze inainte ca utilizatorul sa se trezeasca. Pentru ca stie programul de calatorie al acestuia, poate verifica problemele care pot aparea pe traseu, fie pe sosea sau pe calea ferata, si poate ajusta ora la care trebuie trezit utilizatorul pentru a-i prezenta cea mai buna ruta pentru calatoria respectiva.

Poate controla locuinta, reprogramind sistemul de incalzire centralizata in cazul in care este nevoie de o trezire inaintea orei programate, si poate trimite alerte daca sistemul de securitate a locuintei este declansat.

Reprezinta sistemul de plata al stapinului sau - apropiind telefonul de un senzor al unei bariere, se poate plati automat pentru biletul de parcare sau se pot cumpara obiecte din magazine.

Distractie si secretariat

Telefonul reprezinta si un adevarat templu al clipelor placute care trebuie petrecute departe de locuinta. Pe linga stocarea fisierelor audio sau video, asa cum se intimpla deja in ziua de azi cu anumite telefoane, va lucra cu sistemul electronic de acasa, identificind muzica sau filmele care ar putea interesa utilizatorul si descarcindu-le pentru ca acestea sa poata fi accesate in mijloacele de transport sau in alte momente libere din programul zilei.

De asemenea, va decide in mod inteligent ce trebuie sa faca in cazul apelurilor sau mesajelor care sosesc. Pentru ca detine programul zilnic, va sti sa redirectioneze apelurile catre mesageria vocala cind persoana care-l foloseste se afla intr-o intilnire, mentionind, poate, un text sumar legat de cel care a efectuat apelul si de tipul acestuia.

Dietetician si ghid

Intelegind aproape toate aspectele vietii utilizatorului sau, telefonul poate oferi multe servicii noi, care acum par din scenarii SF.

Spre exemplu, poate planifica o cina sanatoasa, pe baza preferintelor stocate si a continutului probabil al frigiderului, ceea ce este posibil prin accesarea chitantei saptaminale de la magazinul alimentar si eliminarea produselor folosite deja in cursul saptaminii sau care sint expirate.

Mobilul poate oferi, de asemenea, indrumari pentru gasirea unei adrese, ofera alerte despre prietenii aflati in vecinatate sau poate actualiza harta familiei, prin care fiecare membru al acesteia stie permanent unde se afla ceilalti.

A parasi locuinta fara telefonul mobil va deveni ca si cum persoana respectiva ar pleca fara portofel, chei, telefon, acte de identitate si playerul audio in acelasi timp - aproape inimaginabil.

Cinci functii in 10 ani
Mobilele vor continua sa creasca in inteligenta, oferind si ecrane sensibile pe baza de atingere cu rezolutii tot mai mari, recunoasterea comenzilor vocale care sa functioneze intr-adevar, o memorie si o capacitate de stocare mult mai mari. Pe aceste mobile vor exista programe inteligente, capabile sa invete despre comportamente, sa prezica nevoi si sa se integreze cu un numar in crestere de baze de date, precum actualizari ale orarelor de la marii operatori de transporturi. Acum 10 ani, mobilul era un aparat folosit strict pentru voce. Astazi citeste si text si este, in plus, aparat foto, player audio si video si agenda.

Thursday, January 11, 2007

I-phone versus LG KE850

Spuneam in postul anterior ca marea lansare a celor de la Apple nu mi se pare mare stire ci ca mi s-a parut mai interesanta fuziunea celor de la Ote cu austriecii...Acum vin si cu argumente pentru faza cu I-phone...
Iata telefonul LG KE850 care deja a castigat the International Forum Design Product Design Award pentru 2007
Cine a copiat pe cine?....O fi o chestiune de spionaj industrial?/



Noutati : I-phone de la Apple si fuziuni interesante...

Desi vestea ca ieri Apple a lansat telefonul mobil iPhone si ataca piata clientilor BlackBerry si Treo este stirea zilei in domeniu, totusi pana cand e previzionat sa ajunga si pe piata noastra ( adica in 2008) mai avem de asteptat. Mi se pare interesanta o alta stire din domeniu, faptul ca grupurile de telecomunicatii Telekom Austria si Hellenic Telecom (OTE) se afla in negocieri avansate de fuziune, iar detaliile privind o eventuala tranzactie ar putea fi stabilite chiar la inceputul acestui an ( adica 2007) . Grupurile implicate pastreaza tacerea asupra discutiilor, dar acestea sunt intr-un stadiu avansat, iar tranzactia este sprijinita de guvernul de la Viena. Grupul rezultat ar avea o capitalizare de piata de peste 20 mld. euro si 26.000 de angajati, iar sediul central va fi stabilit la Viena. Cele doua companii au valori de piata apropiate, de circa 11 mld. euro fiecare, si profituri apropiate ca valoare. OTE este actionarul majoritar al RomTelecom, cu o participatie de 54,01%, si este prezent in Romania prin Divizia sa Cosmote si este de asemenea prezenta pe piata telefoniei din Albania, Macedonia si Bulgaria.
In momentul in care vor intra austriecii pe piata telecom lucrurile se vor mai schimba prin Romania....

Wednesday, January 10, 2007

Google News optimizat pentru telefoanele mobile

Google face inca un pas catre telefonia mobila, pentru ca motorul de cautare a optimizat Google News pentru telefoanele mobile, demonstrand capacitatea sa de a face din acestea un instrument de baza pentru accesarea de informatii folositoare si relevante, chiar si atunci cand suntem pe fuga.In momentul in care utilizatorii de telefoane capabile sa acceseze Internetul viziteaza google.com, vor putea observa un nou link care indica titluri de stiri. Acestia pot cauta stiri dintr-o gama variata de categorii, depistarea informatiei dorite putand fi facuta in functie de subiect sau categorii cum ar fi Afaceri, Stiinta/Tehnologie, Sport, Sanatate si Divertisment.In partea de jos a paginii, utilizatorii vor putea vedea momentul in care informatiile de pe pagina au fost updatate ultima oara. Acestia nu vor plati taxe suplimentare pentru acest serviciu,
ci doar suma pe care o platesc de obicei pentru a folosi Internetul de pe telefonul mobil.Serviciu este deocamdata accesibil doar pentru abonatii din Statele Unite, insa sunt analizate noi posibilitati de a introduce acest serviciu si pe alte piete internationale.

2007- anul internetului mobil

Mici bijuterii electronice portabile care ne vor ocupa buzunarele si gentile - acesta este, in viziunea AFP, noua revolutie in telecomunicatii. Revolutia internetului mobil, la fel de spectaculoasa ca si cea inregistrata in urma cu un deceniu, cand internetul a “navalit” in casele si birourile din toata lumea.La Consumer Electronics Show , care are loc intre 8 si 11 ianuarie in Las Vegas, marii jucatori din IT&C au aruncat pe piata oferte care se adreseaza unei piete uriase: pana acum, doar 10% dintre utilizatorii de telefonie mobila folosesc aceasta facilitate.Ce au prezentat jucatorii importanti? Super-telefoane sau aparate portabile dotate cu ecrane tactile, conexiune la internet sau cu camere si sistem de pozitionare GPS. Adica servicii asemanatoare celor oferite de PC-uri, cu toate dotarile si avantajele acestuia, avand insa in plus avantajul mobilitatii.Pana acum, giganti precum Yahoo, Google si MSN, dar si MySpace si YouTube s-au adaptat deja telefoanelor mobile. Luni, grupurile MediaFlo si Samsung au anuntat aparitia sistemului de difuzare al televiziunii prin telefon sau un cititor video portabil.

Tot luni si tot in Las Vegas, oficiali ai Nokia si Motorola au vorbit despre noua revolutie din IT&C. "Mobilitatea va schimba cu siguranta internetul”, a declarat Olli-Pekka Kallasvuo, CEO Nokia.“Nu este decat inceputul, totul se va succeda intr-o viteza ametitoare de-acum inainte”, a spus si Ed Zander, patronul de la Motorola - numarul doi in telefonia mobila.Grupul Yahoo a trecut si el in ofensiva luni, lansand un portal si un motor de cautare special adaptate pentru utilizatorii de internet mobil. Nici rivalii sai nu stau cu mainile in san: Google a lansat recent Google Mobile, o versiune pentru serviciile mobile, iar Microsoft - un motor special destinat mobilelor, sub numele de Live Search for Mobile.In acest moment, conform AFP, cea mai mare parte a clientilor de telefonie mobila folosesc mobilul doar pentru a servicii de voce, dupa cum afirma si analistul Carmi Levy.Un alt sondaj arata ca doar 3,8% dintre americanii care au telefoane mobile au ales un model inteligent, in vreme ce 8,8% dintre europeni au facut aceasta alegere.

Servicii de management al prezentei. Mobility.

Un articol interesant al lui Bogdan Pencea de la Business Magazin .

In viitor telefoanele ar putea sti sa realizeze „managementul prezentei“. De fapt nu e nimic nou, e doar alaturarea aplicatiei de messenger la telefonul mobil.

Acele indicii de status, care apar in programele de instant messenger si care le spun celorlalti daca posesorul este ocupat, ce fel de muzica asculta si ce face, in general, pot fi deja folosite prin aplicatia Jaiku pe telefonul mobil. Cand este cautat un nume in agenda telefonului, in dreptul fiecaruia apar indicatii despre locul unde se afla sau ce face proprietarul telefonului.

Jyri Engestrom, finlandezul antreprenor care a inventat Jaiku, spune ca serviciul realizeaza ceea ce el numeste „prezenta bogata“ (rich presence) a utilizatorului. Software-ul Jaiku poate fi descarcat pe un numar limitat de modele de telefoane, respectiv Nokia care se bazeaza pe platforma software S60. Odata instalat insa, Jaiku spune proprietarului tot ce poate despre unde sunt prietenii, ce fac, cine e cu ei, cand au folosit pentru ultima oara telefonul si pentru cat timp. Serviciul isi avertizeaza utilizatorii si de fiecare data cand un prieten adauga un articol pe blog sau poze pe albumul online. „Am directionat toate informatiile digitale despre cei cunoscuti intr-un singur canal de comunicare si l-am combinat cu locul fizic unde se afla. Poti astfel sa stai mai aproape de persoanele la care tii cel mai mult“, spune finlandezul Engestrom. Sau cat mai departe de cei la care tii cel mai putin, am putea adauga.

Pana la urma, denumirea de management al prezentei nu a fost data intamplator. La fel ca si la messenger, fiecare informatie pe care o afiseaza displayurile telefoanelor poate fi la fel de usor manipulata de proprietar pentru a nu fi deranjat. Cei care vor sa foloseasca aplicatia, care se poate descarca de pe site-ul www.jaiku.com, trebuie sa stie ca functioneaza doar daca si ceilalti cunoscuti o au instalata si ca traficul suplimentar pe care il face Jaiku pentru a ramane permanent online pe telefon este in jur de 10 MB. Ceea ce, la pretul traficului pe Internet prin operatorii de telefonie mobila, s-ar putea transforma intr-o contributie serioasa la factura totala. Exista si alte variante, nu insa la fel de complete ca Jaiku. Germanii au Plazes, o aplicatie care permite utilizatorilor sa isi inregistreze traseul pe care il urmeaza si locurile preferate, iar francezii au Mobiluck, o companie a carei comunitate de membri poate seta telefoanele in asa fel incat sa vibreze in momentul cand un alt membru al comunitatii este in preajma.

Tuesday, January 09, 2007

Orange detine licenta Wi-Max si va trece la HSDPA in 2007

Richard Moat, director general al Orange Romania a declarat de curand pentru Ziarul Financiar: "Noi detinem o licenta Wi-Max si intentionam sa o exploatam pentru a furniza servicii de solutii de acces wireless la puncte fixe prin aceasta tehnologie. Vom cauta de asemenea sa utilizam mai eficient infrastructura fixa pe care o detinem, intrucat detinem un back-bone de fibra optica de 3.000 de kilometri - .
Vom implementa HSDPA in 2007 ceea ce va spori puternic viteza de transfer prin solutiile wireless. Combinatia aceasta ne va permite capabilitati puternice de a furniza servicii de date fixe si mobile pentru un numar important de clienti de business", considera Richard Moat.
Seful Orange afirma ca operatorul va insista si pe zona serviciilor fixe de date, adresate clientilor de business. "Practic le vom furniza servicii fix - mobil pentru ca aceasta este tendinta dintre industrie, si este unul dintre obiectivele strategice ale France Telecom. Este de altfel o cerinta a France Telecom ca noi sa intram pe cat de agresiv posibil pe aceasta directie.

Declaratii neconcordante intre Orange si Vodafone

Richard Moat, director general al Orange Romania a afirmat ca " exista o serie de neconcordante in ceea ce a raportat public Vodafone. In ce priveste veniturile din servicii, diferenta dintre Orange si Vodafone era, conform Vodafone, in trimestrul al treilea al anului 2006 de 7 milioane de dolari, dar, in fapt, acesta era de 14 milioane de dolari. Un alt lucru pe care as dori sa il subliniez clar este acela ca pe baza propriilor noastre estimari dar si pe baza unui studiu de piata realizat in luna noiembrie de compania Synovate, suntem lideri pe piata clientilor business din punctul de vedere al numarului de sim-uri. Conform acestor date avem 42% din piata, fata de 41,8% cat are Vodafone. De asemenea, Vodafone a declarat ca obtin 30% din venituri de clientii de business. Dar noi incasam mai mult de 30% din venituri de pe piata de business, si avand in vedere ca veniturile noastre sunt mai mari, bazandu-ne pe propriile lor declaratii, este clar ca noi trebuie sa fim liderii in termen de venituri pe piata de business", a declarat Moat.
Liliana Solomon - CEO al Vodafone Romania, declarase anul trecut ca in al doilea trimestru al anului fiscal 2006-2007, incheiat la 30 septembrie 2006, ecartul in favoarea Orange Romania era de 7 milioane de dolari, de peste trei ori mai mic decat cel din al treilea trimestru al anului fiscal 2004-2005

Friday, January 05, 2007

Super 3G pana in 2010

NTT DoCoMo estimeaza ca pana in 2010 va introduce pe piata o versiune imbunatatita a serviciilor de telefonie 3G, informeaza Financial Times.
"Super 3G" va fi de 260 de ori mai rapida decat tehnologiile actuale si va permite viteze de transfer ce vor putea concura cu solutiile pe fibra optica.
Astfel, utilizatorii vor putea descarca clipuri video mai lungi si chiar albume muzicale, si vor putea sa primeasca si sa trimita e-mailuri mai mari.
Comparativ cu tehnologia 4G, asteptata tot pentru 2010, Super 3G nu necesita necesita schimbarea statiilor de transmisie si a infrastructurii folosite in prezent pentru 3G.
Compania japoneza a dezvoltat prima tehnologia de internet mobil iMode. Lansata in 1999, iMode a devenit foarte populara in intreaga lume. Anul acesta, tehnologia va fi disponibila si in Romania prin operatorul Cosmote.

Bine de stiut

Splendid Media are în portofoliu cele patru posturi publice de televiziune, cele trei staţii ale Radio Guerrilla (Bucureşti, Cluj şi Timişoara), două cotidiene - Cotidianul şi Sport Total, cele şase titluri din reţeaua de săptamânale 24 FUN (Bucureşti, Cluj, Braşov, Timişoara, Arad, Iaşi), săptămânalul Academia Caţavencu, 14 publicaţii lunare (Aventuri la pescuit, BBC TopGear, Bilanţ, Blu, Bucătăria pentru toţi, Carpaţii, Idei în Dialog, Investiţii & Profit, High Life, J’Adore,
3 IT&C News, revista de film HBO, Superbebe, Tabu, 4WD), reţelele indoor Oops Media şi Monopoly Media şi reţeaua outdoor Acces Press.
Media Consulta este o regie ce face parte din agenţia full service Media Consulta International, şi care gestionează în prezent spaţiul publicitar al postului National Geographic. Media Consulta este producătoarea emisiunilor Real Estate TV şi eProfil (Antena 3) şi colaborează cu Media Casa Press pentru emisiunea Săptămâna Financiară (Antena 1). Media Consulta International gestionează în exclusivitate vânzările de publicitate pentru publicaţia de sport Fanatik şi pentru revista lunară Medicina Naturistă.
C.L.I.R. Media s-a înfiinţat în martie 2006 şi deţine în portofoliu televiziunile Antena 1, Antena 3 şi Euforia Lifestyle TV, publicaţiile Good Food, Good Homes, Top Gear şi 4WD şi site-urilewww.antena3.ro,www.antena1.ro,www.automotomarket.ro,www.horoscop24.roşiwww.news24.ro.

Wednesday, January 03, 2007

Glosar de termeni I-Z

I
IP (Internet Protocol)-protocolul utilizat pentru rutarea pachetelor în reţeaua Internet, de la sursă către destinaţie;
IPTV (Internet Protocol TV) tehnologie care permite transmiterea serviciilor de programe de televiziune pe bază de protocol Internet
interconectare legătura fizică şi logică realizată între reţele publice de comunicaţii pentru a permite comunicarea între utilizatorii reţelelor sau accesul la servicii;serviciile pot fi furnizate de către părţile implicate sau de către alte părţi care au acces la reţeaua respectivă;
interconectarea este o formă specificăde acces realizată de operatorii de reţele publice de comunicaţii;
L
linie de acces
la o reţea publică fixă de telefonie- un circuit capabil să stabilească o legătură vocală între punctul terminal al reţelei şi centrala locală;linie de acces individualăo linie de acces la o reţea publică fixă de telefonie, având un port dedicat în comutator, care deserveşte un singur echipament terminal de abonat;linie de acces prin reţeaua proprie
o linie de acces la o reţea publică fixă de telefonie, alocată unui abonat de către un furnizor prin intermediul propriei reţele publice fixe pe care ooperează; linie de acces cuplatăo linie de acces la o reţea publică fixă de telefonie, având un port dedicat în comutator, care deserveşte două echipamente terminale de abonat;
linie ISDN BRA (Basic Rate Access)linie telefonică echipată conform standardului ISDN BRA;
linie ISDN PRA (Primary Rate Access) linie telefonică echipată conform standardului ISDN PRA;l
inie telefonică de grup-o linie telefonică având un port dedicat în comutator, care deserveşte mai mult de două echipamente terminale de abonat;
linie închiriată–circuit totalcapacitatea de transmisie transparentă şi permanentă între două puncte terminale aparţinând aceleiaşi reţele publice de comunicaţii electronice sau unor reţele publice de comunicaţii electronice diferite;
linie închiriată–segment terminal -segmentul de linie închiriată–circuit total delimitat de un punct de interconectare pentru linii închiriate, situat la nivelul reţelei de transmisiuni regionale, al reţelei de transmisiuni locale subordonate sau al reţelei de acces subordonate, potrivit arhitecturii reţelei, şi un punct terminal din zonadeservită de nodul de transmisiuni, aferent comutatorului de tranzit dintr-o reţea PSTN/ISDN sau de nodul de transmisiuni echivalent dintr-o reţeapublică de comunicaţii electronice în raport de care este determinată reţeaua de transmisiuni regională”;
linie închiriată–segment de trunchisegmentul de linie închiriată–circuit total, delimitat de două puncte de interconectare pentru linii închiriate situate la nivelul reţelei de transmisiuni naţionale, al reţelei de transmisiuni regionale sau al reţelei de transmisiuni locale;

M
MMS (Multimedia Messaging Service) – serviciul de mesaje multimedia-o tehnologie de comunicaţii care permite utilizatorilor de servicii de telefonie mobilă să transmită şi să primească conţinut multimedia (imagini,sunet);

N
număr non-geografic- numărul stabilit conform Planului Naţional de Numerotaţie, care nu este număr geografic; constituie numere non-geografice, printre altele, numerelealocate serviciilor de telefonie mobilă, numerele gratuite şi numerele cu tarif special (de ex, 0Z=09 sau 0Z=08);
număr geografic- numărul stabilit conform Planului Naţional de Numerotaţie, în cuprinsul căruia una sau mai multe cifre servesc la identificarea din punct de vederegeografic a punctului terminal al reţelei;
O
operator -persoană care instalează, operează, controlează sau pune la dispoziţia terţilor o reţea publică de comunicaţii sau elemente ale infrastructurii asociateori o persoană care este autorizată să instaleze, să opereze, să controleze sau să pună la dispoziţie terţilor o reţea publică de comunicaţii;
originare-serviciul oferit de un operator constând în asigurarea transferului în reţeaua altui operator a apelurilor originate de la orice număr naţional alocatprimului operator, deservit de comutatorul la care se realizează interconectarea sau de un comutator aflat în subordinea acestuia;
P
PSTN (Public Switched Telephone Network) - reţea telefonica publica comutata reţeaua de comunicaţii electronice folosită în vederea furnizării de servicii de telefonie destinate publicului, permiţând comunicarea vocală sau altăformă de comunicare, precum fax sau date, între punctele terminale ale reţelei;

R
reţea de comunicaţii electronicesisteme de transmisie şi, acolo unde este cazul, echipamente de comutare, rutare, precum şi orice alte resurse care realizează procesarea,transportul semnalelor prin suport fizic, electromagnetic sau prin orice alte mijloace, incluzând reţele de comunicaţii prin satelit, reţele detransmisiuni de date, reţele mobile terestre, reţele utilizate pentru comunicaţii audiovizuale, reţele de cablu coaxial, reţele de fibră optică şitransmiterea de semnale pe liniile de transport al energiei electrice;
reţea publică de telefonie-reţeaua de comunicaţii electronice folosită în vederea furnizării de servicii de telefonie destinate publicului, permiţând comunicarea vocală sau altăformă de comunicare, precum fax sau date, între punctele terminale ale reţelei;
reţea publică de telefonie fixă- reţeaua de comunicaţii electronice prin intermediul căreia se furnizează serviciul de telefonie destinat publicului la puncte fixe;
reţea de acces-porţiunea unei reţele de comunicaţii electronice aferentă buclei locale, incluzând toate sistemele de transmisie, echipamentele şi resursele dedicatefurnizării individuale a accesului la reţea utilizatorilor finali;
reţea ISDN (Integrated Services Digital Network) – reţea digitală de servicii integratereţeaua prin intermediul căreia se furnizează un pachet de servicii de comunicaţii electronice diferite, oferind o conexiune digitală între interfeţeleutilizator/reţea;
reţea publică de telefonie mobilă-reţeaua de comunicaţii electronice, prin intermediul căreia se furnizează serviciul de telefonie destinat publicului la puncte mobile (nonfixe);
roaming -serviciu prin care se oferă utilizatorilor finali de servicii de comunicaţii electronice furnizate printr-o reţea publică mobilă posibilitatea de a primi şi dea transmite apeluri/SMS/MMS sau de a avea acces la alte servicii de comunicaţii electronice atunci când aceştia nu se află în aria de acoperire areţelei respective, prin intermediul unei alte reţele, în baza unui acord comercial încheiat în acest sens între furnizori;
roaming „inbound”- serviciu prin care se oferă utilizatorilor finali de servicii de telefonie mobilă din alte state (vizitatori) posibilitatea de a efectua şi primiapeluri/SMS/MMS sau de a avea acces la alte servicii de comunicaţii electronice, atunci când aceştia se află pe teritoriul României, prin intermediulunei alte reţele, în baza unui acord comercial încheiat în acest sens;roaming „outbound”serviciu prin care se oferă utilizatorilor finali de servicii de telefonie mobilă din România posibilitatea de a efectua şi primi apeluri/SMS/MMS sau de a avea acces la alte servicii de comunicaţii electronice, prin intermediul unei reţele ale unor operatori din alte state, atunci când se află pe teritoriulstatelor respective, în baza unui acord comercial încheiat în acest sens;

S
serviciu de linii închiriate- serviciul de comunicaţii electronice destinat publicului care oferă o capacitate de transmisie transparentă şi permanentă între două puncte ale reţelelor şi care nu permite posibilitatea comutării le cererea utilizatorilor;
serviciu de comunicaţii electronice- serviciu, furnizat de regulă contra cost, care constă, în întregime sau în principal, în transportul semnalelor prin reţelele de comunicaţii electronice,incluzând serviciile de telecomunicaţii şi serviciile de transmisie prin reţelele utilizate pentru comunicaţii audiovizuale, dar fără a include serviciile princare se furnizează conţinutul informaţiei transmise prin intermediul reţelelor sau serviciilor de comunicaţii electronice ori prin care se exercităcontrolul editorial asupra acestui conţinut; de asemenea, nu se includ serviciile societăţii informaţionale, care nu constau, în întregime sau înprincipal, în transportul semnalelor prin intermediul reţelelor de comunicaţii electronice;serviciu de telefonie destinat publicului serviciul destinat publicului, care permite iniţierea sau primirea de apeluri naţionale sau internaţionale şi folosirea serviciilor de urgenţă prin utilizareaunui număr sau a unor numere stabilite prin planul naţional de numerotaţie sau printr-un plan internaţional de numerotaţie telefonică; de asemenea,acesta poate include, după caz, unul sau mai multe dintre următoarele servicii: serviciul de relaţii cu clienţii, serviciul de informaţii privind abonaţii,registrele abonaţilor, telefoane publice cu plată, servicii furnizate în condiţii speciale, facilităţi pentru persoanele cu handicap sau cu nevoi socialespeciale ori servicii nongeografice;
SMS (Short Message Service)- serviciul de mesaje scurte trimise sau primite prin intermediul unei reţele publice mobile de telefonie;T telefon public cu plată telefon pus la dispoziţie publicului, plata realizându-se in numerar, prin carţi de credit sau debit, cartele preplătite, inclusiv cartele utilizabile pe bazade coduri de apelare;
terminare (serviciu de interconectare în vederea terminării la puncte fixe/mobile a apelurilor)serviciu oferit de un operator, în calitate de furnizor, unui alt operator - beneficiar sau unui terţ, la nivelul pieţei de gros, constând în terminarea înreţeaua acestuia a apelurilor iniţiate în România şi care trec prin reţeaua operatorului - beneficiar sau sunt iniţiate în reţeaua din România aoperatorului - beneficiar;
tranzit (serviciu de interconectare în vederea tranzitului comutat)-serviciu oferit de un operator, în calitate de furnizor unui alt operator – beneficiar sau unui terţ, la nivelul pieţei de gros, constând în asigurareatransportului prin reţeaua sa a traficului preluat din reţeaua operatorului beneficiar sau a unui terţ şi transferul acestuia către o altă reţea decât cea aoperatorului - furnizor;

U
utilizator orice persoană fizică sau juridică care utilizează sau solicită un serviciu de comunicaţii electronice destinat publicului;
V
VPN (Virtual Private Network) – reţea virtuala privata-conexiune privată între două sau mai multe reţele sau calculatoare care asigură transmiterea de date protejate prin intermediul unei reţele publice dedate sau prin Internet;

W
WLR (Wholesale Line Rental)-serviciu oferit de către un operator al unei reţele publice fixe unei persoane având calitatea de furnizor de servicii de telefonie, constând în vânzareala nivel de gros a serviciilor de acces, în vederea revânzării acestora de către furnizor (pe bază de abonament); utilizatorul final nu are nici o relaţiecontractuală cu operatorul reţelei, fiind facturat doar de către furnizorul revânzător;
X
xDSL denumirea generică pentru întreaga familie de circuite DSL: ADSL, HDSL, SDSL şi VDSL.

Glosar de termeni A-I

A
abonat orice persoană fizică sau juridică care a încheiat un contract cu un furnizor de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului;
acces la o reţea publică la nivelul pieţei de gros -serviciu de comunicaţii electronice care constă în punerea la dispoziţie unui terţ de spaţii, echipamente sau servicii, în condiţii determinate, în mod exclusiv sau neexclusiv, necesare în scopul furnizării de servicii de comunicaţii electronice;
acces dedicat la Internet -serviciu de comunicaţii electronice care permite accesul permanent la Internet (24/24, 7/7), printr-o linie rezervată exclusiv acestui scop;
acces „bit stream” la bucla locală
serviciu de comunicaţii electronice care presupune utilizarea de către unul sau mai mulţi beneficiari a capacităţii disponibile a circuitului fizic care formează bucla locală sau sub-bucla locală conform solicitării, prin exploatarea unei legături de acces echipate şi configurate de către furnizorul acestei forme de acces;
acces dial-up la Internet -serviciu de comunicaţii electronice care permite accesul la reţeaua de Internet prin intermediul unei linii telefonice tradiţionale (apel telefonic), cu
ajutorul unui modem;
acces mobil la Internet -serviciu de comunicaţii electronice care permite accesul la Internet prin intermediul unei conexiuni de acces la o reţea publică mobilă de telefonie, cu
ajutorul unui terminal mobil şi al unui calculator personal; utilizarea serviciului nu implică contracte cu alţi furnizori de servicii Internet;
acces la Internet în bandă îngustă- serviciu de comunicaţii electronice, care constă în transportul semnalelor la o capacitate mai mică de 128 kbps;
acces la Internet în bandă largă - serviciu de comunicaţii electronice, care constă în transportul semnalelor la o capacitate de cel puţin 128 kbps;
acces partajat la bucla locală - serviciu de comunicaţii electronice care constă în utilizarea de către unul sau mai mulţi beneficiari a capacităţii disponibile a circuitului fizic care
formează bucla locală sau subbucla locală conform solicitării, fără a fi perturbat serviciul oferit iniţial de titularul autorizat;
acces total la bucla locală -serviciu de comunicaţii electronice care constă în utilizarea exclusivă de către un beneficiar a circuitului fizic care formează bucla locală sau subbucla
locală, conform solicitării, echiparea şi configurarea legăturii de acces realizându-se de către beneficiar;
ADSL (Asymmetric Digital Subscriber Line) – linie de abonat digitală asimetrică
tehnologie care transformă o linie telefonică tradiţională într-o linie digitală de mare viteză, permiţând accesul la serviciul de telefonie şi la serviciile
de Internet în acelaşi timp, cu o viteză downstream” mai mare decât viteza „upstream”;
apel apelul pentru serviciile de telefonie destinate publicului si pentru serviciile dial-up, ISDN si fax.

B
bucla locală -circuitul fizic dintre punctul terminal al reţelei aflat la punctul de prezenţă al abonatului şi repartitorul principal dintr-o reţea publică de telefonie fixă
sau un element echivalent dintr-o reţea publică de comunicaţii; circuitul fizic poate fi realizat, printre altele, prin fire metalice, cablu coaxial, fibră
optică;

C
circuit telefonic internaţional - circuit care conectează în mod direct două echipamente de comutare din ţări diferite;
colocare serviciu care constă în furnizarea spaţiului fizic şi a resurselor tehnice necesare instalării şi conectării, în scopul unei funcţionări corespunzătoare a
echipamentului relevant aparţinând beneficiarului acestei forme de acces;
CPS (Carrier Pre-selection) – preselectarea transportatorului facilitate care permite abonaţilor unui furnizor de servicii de telefonie fixă să opteze ca toate sau anumite categorii de apeluri să fie transportate de furnizorul de servicii preselectat (în urma încheierii unui contract), fără a fi necesar ca abonatul să formeze un indicativ individual de selectare a
transportatorului la fiecare apel sau să utilizeze o altă modalitate în scopul rutării apelurilor de către furnizorul preselectat către reţeaua de destinaţie;
CS (Carrier Selection) – selectarea transportatorului facilitate care permite abonaţilor unui furnizor de servicii de telefonie fixă de a utiliza serviciile oricărui furnizor de servicii de telefonie destinate publicului prin formarea unui indicativ individual de selectare a transportatorului alocat furnizorului de servicii care va efectua, fără a afecta conţinutul informaţiei, transportul semnalului din reţeaua furnizorului către reţeaua de destinaţie;

F
furnizarea unei reţele de comunicaţii electronice -activitate care constă în instalarea, operarea, controlul sau punerea la dispoziţie a unei reţele de comunicaţii electronice;
furnizor alternativ furnizor de servicii de reţele publice fixe sau de servicii de telefonie fixă, altul decât S.C. Romtelecom S.A.;
furnizor de reţele de comunicaţii electronice - o persoană a cărei activitate constă, în întregime sau în parte, în furnizarea unei reţele de comunicaţii electronice;

Despre clienti....

Operatorul de telefonie mobila Orange Romania a atins pragul de 8 milioane de clienti, ca

urmare a cresterii numarului de clienti cu 500.000 in trimestrul al patrulea fata de sfarsitul trimestrului al treilea al anului, conform oficialilor companiei. De asemenea, numarul angajatilor Orange a crescut la peste 2.400 fata de 2.000 de angajati la sfarsitul anului trecut.


Vodafone Romania, o divizie a Vodafone Group Plc., inregistra peste 7,1 milioane de clienti la data de 30 septembrie 2006.




La sfarsitul anului 2006 Cosmote a trecut de primul milion de utilizatori.
La sfarsitul trimestrului trei, operatorul avea 670.000 de clienti din care circa 550.000 erau utilizatori de cartele preplatite.






Telemobil (Zapp), a incheiat acest an cu 490.000 de clienti.



Numărul de abonaţi la serviciile de telefonie mobilă care au acces la paginile WAP prin intermediul telefonului mobil, este de 4,4 milioane, reprezentând 29,7% din numărul total de utilizatori de servicii de telefonie mobilă, în timp ce numărul de abonaţi la alte categorii de servicii furnizate prin reţeaua mobilă (fax mobil, fax&data, blackberry) este de aproximativ 8000, reprezentând aproximativ 0,05% din numărul total de utilizatori de servicii de telefonie mobilă.


La doi ani de la lasansarea oficiala pe piata locala, serviciul de televiziune digitala (DTH) oferit de compania de telecomunicatii RCS&RDS a ajuns sa aiba aproape 500.000 de utilizatori, conform estimarilor facute de oficialii companiei

Operatorul Romtelecom, a ajuns la 12.000 de abonati la serviciul sau de televiziune digitala prin satelit in cele trei saptamani de la lansarea Dolce si are cereri de la alti 48.000 de clienti pentru instalarea serviciului.

10 unelte de inteligenta artificiala AI despre care poate nu stiati ca exista.

 Inteligenta artificiala (AI) revolutioneaza modul in care lucram si traim. Cu ajutorul uneltelor AI, afacerile pot automatiza sarcinile, im...