Translate

Friday, June 29, 2007

Statistici despre internetul mobil



Un articol de pe www.hotnews.ro care cu siguranta va fi util celor care au nevoie de date concrete, cuantificabile.

La un nivel inca redus fata de media europeana, piata internetului de mare viteza (in banda larga sau broadband) in Romania a ajuns la circa 1,8 milioane conexiuni, in crestere cu 136% fata de nivelul din anul anterior. Internetul are tendinta sa fie mobil si rapid, insa in randul unor categorii limitate de utilizatori.

Chiar daca operatorii de telefonie mobila sunt destul de optimisti in privinta apetitului romanilor pentru serviciile broadband, analistii spun ca deocamdata acesta este un segment care ii atrage in special pe oamenii de afaceri si ca mai trebuie sa treaca ani pana cand se va vorbi despre un potential ridicat de penetrare a acestor servicii in randul abonatilor la telefonia mobila.

Alte statistici: Conectari, computere si Internet

In topul preferintelor romanilor domina conectarea la internet prin cablu (50,8% din totalul conexiunilor, potrivit IDC Romania). Din numarul total al conexiunilor de tip broadband la Internet, 84 % sunt detinute de clientii rezidentiali, 15.6 % de sectorul de afaceri, iar 0.4 % apartin sectoarelor administratie/educatie. Rata de penetrare a computerelor in Romania a ajuns la 33% in 2006, fata de 24% in 2005 si 18% in 2004. In 2005, rata de penetrare a calculatoarelor in UE 25 era de 58%, iar in UE 15 de 63%. Rata de penetrare a Internetului in gospodarii este de18%, in conditiile in care media europeana este de 40%. Surse: IDC, ANRCTI si Eurostat
Initial, lansarea Internetului mobil de mare viteza a avut la baza nevoia oamenilor de afaceri de a accesa internetul, intranetul companiei sau de a trimite documente prin e-mail in conditii de mobilitate, atunci cand calatoresc in tara sau in strainatate.

ANRCTI: in 2007, rata de penetrare broadband va ajunge la 10%


Conform statisticilor ANRCTI, rata de penetrare broadband in Romania este de 8,2% in 2006, valoare ce plaseaza tara nostra sub media din Uniunea Europeana, de 15,6%, dar peste media celor zece state care au aderat in mai 2004, respectiv 6,8 %.

Din numarul total de conexiuni broadband, conexiunile mobile (CDMA/EVDO, EDGE, 3G) au o cota de piata broadband de 39%, depasind 680.000 de conexiuni la finele anului trecut.

La nivel european, cele mai ridicate niveluri de penetrare broadband sunt in Danemarca (30,3%). Olanda (29,8%) si Finlanda (26%), iar cele mai scazute se inregistreaza in Turcia (3%), Grecia (3,3%) si Polonia (4,5%).

“La patru ani de la liberalizare, competitia isi spune puternic cuvantul. Internetul de mare viteza este oferit prin solutii tot mai ingenioase si mai accesibile. In perioada ianuarie - decembrie 2006, numarul conexiunilor de acces la Internet in banda larga a inregistrat o crestere de 50%, accesul de tip broadband atingand o rata de penetrare de 8,2%.

Estimam pentru 2007 o rata de penetrare broadband de 10%”, a declarat pentru HotNews.ro Dan Georgescu, presedintele ANRCTI. daca se pastreaza raportul de anul trecut, rezulta ca aproape 4% rata de penetrare pentru Internetul mobil de mare viteza (peste 680 de mii de conexiuni mobile).

Pe de alta parte, conectarea in banda larga prin intermediul telefonului mobil a ajuns la viteze de 2 Gbps, prin serviciile 3G + si 3G broadband, recent lansate, ale companiilor de telefonie mobila. Astfel, este posibil ca piata sa creasca peste cota de anul trecut.

Segmentul serviciilor 3G broadband se adreseaza in special celor care detin deja un laptop si mai putin marii mase de abonati la telefonia mobila - considera Adrian Spinei, analist al pietei IT&C.

Romania - a saptea tara din Europa, unde Vodafone si Orange si-au lansat tehnologii broadband de ultima generatie

Vodafone Romania a fost a saptea divizie a grupului care a lansat, in 2006, serviciile 3G broadband, dupa Germania, Portugalia, Italia, Spania, Marea Britanie si Olanda.

“Personal, cred ca romanii au aratat un apetit foarte mare fata de noile tehnologii si ca Romania a ars etapele dezvoltarii tehnologice, fiind acum la un nivel de dezvoltare comparabil cu cel al tarilor occidentale, in ceea ce priveste comunicatiile mobile. Serviciile 3G broadband s-au lansat in Romania aproape concomitent cu alte tari europene”, spune Liliana Solomon.

Coincidenta sau nu, Romania este a saptea tara europeana de lansare a serviciilor 3G+ si pentru Orange.

“Dupa Marea Britanie, Spania, Belgia, Franta, Slovacia si Polonia, filiala Orange din Romania lanseaza 3G+, oferind clientilor sai date mobile la viteza marita si transfer stabil 3G+/3G/EDGE, fara intreruperi atunci cand trec dintr-o zona acoperita 3G+ intr-o zona acoperita 3G/EDGE”, noteaza si Thierry Millet, director comercial Orange Romania.

Piata Internetului mobil de mare viteza
Scurt istoric

Primele lansari in banda larga a serviciilor de date mobile s-au petrecut in 2004 si 2005, cand principalii actori ai pietei, Orange si Vodafone, au inceput sa transmita video prin telefonul mobil (tehnologia EDGE la Orange in 2004, respectiv 3G a Vodafone, 2005).

Numar clienti - potentiali utilizatori
Atat Vodafone, cat si Orange declara ca are fiecare cate 400.000 de clienti inscrisi la serviciile 3G sau recent lansatul 3G in banda larga. Este vorba de tehnologia HSDPA (High-Speed Downlink Packet Access), care ofera viteze de transfer de aproape 10 ori mai mari decat 3G, cu un potential de pana la 3,6 Mbps.

Serviciile 3G broadband Vodafone

Preturi: Clientii Vodafone pot beneficia de viteze superioare pentru transferul de date, de pana la 2,8 Mbps, cu extraoptiunea lunara de 5 dolari, care se adauga la tariful abonamentului Vodafone 3G broadband ales: Mobile Internet cu 100, 200 sau 500 MB trafic inclus, cu preturi intre 10 si 25 dolari / luna; Mobile Office cu 100 si 200 MB trafic inclus, cu preturi de 15, respectiv 20 dolari / luna; Mobile Internet & Office, cu 1 sau 2 GB trafic inclus, cu preturi de 35, respectiv 49 dolari/ luna. Utilizatori:Solutiile de conectare mobila 3G broadband, la viteze de pana la 2,8 Mbps: Vodafone Mobile Connect Card 3G broadband, Vodafone Smart Modem 3G broadband si Express Data Card. Solutiile de conectare mobila Vodafone Mobile Connect 3G broadband si Vodafone Smart Modem 3G broadband sunt disponibile si utilizatorilor de laptop-uri Apple Macintosh, cu sistem de operare Mac OS X 10.4 sau versiuni mai noi. Pentru companiile mici si mijlocii a fost lansat recent Router-ul wireless, o solutie performanta de retea de date si voce fixa.
Un sfert din populatie si 23 de orase: deocadata doar cu aceste arii de acoperire este disponibil, din 30 mai 2007, noul serviciu 3G broadband al Vodafone, prin care clientii se pot conecta mobil la Internet cu o viteza promisa de companie la 2,8 Mbps, de doua ori mai mare decat pana in prezent.

Vodafone Romania declara 400.000 de clienti 3G, in luna aprilie a anului in curs, la doi ani de la introducerea acestor servicii pe piata romaneasca.

Orasele in care este lansat serviciul: Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Brasov, Iasi, Constanta, Craiova, Ploiesti, Sibiu, Oradea, Targu Mures, Arad, Pitesti, Galati, Braila, Satu Mare, Baia Mare, Bistrita, Bacau, Buzau, Alba Iulia, Turda si Deva.

La Orange tehnologia HSDPA a fost lansata cu cateva zile in urma si este disponibila in retea de luni, 25 iunie, in reteaua Orange din zece orase, sub numele 3G+. Aceasta depaseste de pana la zece ori serviciile 3G lansate de companie in 2006, atunci cand viteza era de 384 kbps.

Oficialii companiei au declarat pentru HotNews.ro ca, Orange are, in prezent, peste 400.000 de clienti broadband.

“Estimam ca numarul celor care utilizeaza frecvent serviciile de date mobile in banda larga se va dubla pana la sfarsitul anului”, spune Thierry Millet, Director Comercial Orange Romania.

Reprezentantii celor doua companii de telefonie mobila prevad o crestere rapida a pietei.

“Penetrarea broadband este inca relativ redusa in Romania, dar vom asista la majorarea cererii pentru aceste servicii, pe viitor. Cercetarile de piata arata ca serviciile 3G broadband sunt asteptate de catre consumatorii din Romania.”, a declarat pentru HotNews.ro, Liliana Solomon, presedinte si chief executive officer, Vodafone Romania.

Oficialii companiei spun ca numarul de clienti 3G a crescut semnificativ imediat dupa lansarea serviciilor 3G broadband HSDPA cu viteza de pana la 1,8 Mbps in retea, in luna octombrie a anului trecut. Raportat la numarul total de clienti ai companiei, utilizatorii serviciilor 3G reprezinta aproximativ 5%.

Serviciile 3G+ Orange

Preturi: Clientii care beneficiaza deja de serviciile 3G pot opta pentru trecerea la noul serviciu, la aceleasi tarife ca mai inainte. Cei care opteaza in continuare pentru tehnologia 3G vor beneficia de tarife mai mici. Pentru 3G+ sunt disponibile mai multe tipuri de abonamente. Conectarea la Internet se face prin carduri de date sau modemuri USB. Roaming: in 15 tari europene. Utilizatori: business si individuali. Companiile pot achizitiona, spre exemplu, abonamentul Internet Unlimited Office pentru acces nelimitat la internet, la tariful de 20 de euro pe luna, in timp ce persoanele fizice care au nevoie de acces Internet seara si in weekend pot alege abonamentul Internet Night&Weekend, la un tarif de 10 euro lunar.
La fel de increzatori sunt si reprezentantii Orange Romania.

“Vocea va ramane probabil pentru multa vreme cel mai popular serviciu, totusi, credem ca, odata cu lansarea 3G+, datele mobile vor genera cresteri importante pentru companie. Potrivit estimarilor noastre, o crestere de 10% a penetrarii telefoniei mobile in Romania genereaza o crestere de 0,5% a PIB, in plus fata de efectele indirecte asupra productivitatii.

Cu serviciile de broadband mobil, acest procent ar putea creste si mai mult”, a adaugat Millet.

Pana la sfarsitul acestui an Orange va mari viteza de descarcare a datelor la 7,2 Mbps si va introduce tehnologia HSUPA (High-Speed Uplink Packet Access) care va asigura o viteza de incarcare (upload) a datelor de pana la 1,92 Mbps.

Pe viitor, operatorul intentioneaza sa investeasca in dezvoltarea serviciilor de date mobile si sa extinda acoperirea 3G+ si 3G la cele 41 de orase resedinta de judet.

Ce cred analistii pietei
Adrian Spinei: 3G broadband ii are ca tinta pe oamenii de afaceri sau gulerele albe din firme

"Serviciile 3G broadband (HSDPA) nu se adreseaza decat in mod secundar celor care consuma Internet pe telefonul mobil. Motivele sunt doua - primul este numarul redus al terminalelor GSM compatibile HSDPA pe piata la ora actuala, cuplat cu pretul ridicat al acestora. Al doilea motiv este varietatea destul de scazuta de continut destinat telefoanelor mobile”, explica Adrian Spinei

Acesta spune ca “in majoritatea cazurilor “ este vorba “de ecrane in rezolutie QVGA 320x240 de pixeli, pe care vizionarea ocazionala a cate unui clip nu justifica broadband pentru transfer.

O melodie MP3 se descarca in sub un minut pe o conexiune de date 3G "clasic" la 384 kbps, si trebuie sa fii un consumator inrait de MP3-uri ca sa iti cumperi un mobil compatibil HSDPA numai din cauza muzicii”.

Adrian Spinei este de parere ca acest segment contine clienti care poseda un laptop si doresc sa se poata conecta oricand la reteaua firmei lor, la un server de e-banking ori de tranzactii bursiere.

“Este probabil util si pentru cei care lucreaza in presa, pentru transmiterea rapida a materialelor culese pe teren. Sunt cateva nise destul de clare carora se adreseaza diferitele formule de date care includ inevitabil un modem compatibil HSDPA”, adauga Spinei.

Nivelul investitiilor actuale

Potrivit reprezentilor companiei, Vodafone Romania a investit cateva zeci de milioane de euro in dezvoltarea retelelor 3G si 3G broadband si va continua sa investeasca pentru extinderea acestora.”Investitiile noastre se vor concentra in continuare pe extinderea retelei, in paralel cu imbogatirea portofoliului de produse si servicii 3G broadband”, a adaugat Liliana Solomon, precizand ca Vodafone are cea mai mare acoperire a retelei 3G broadband din Romania.

Pe de alta parte, directorul comercial al operatorului Orange a mai declarat pentru HotNews.ro ca investitiile in retelele 3G si 3G+ s-au ridicat la 30 de milioane de euro. Datorita planurilor de extindere teritoriala si imbunatatire a vitezelor de transfer, operatorul a anuntat ca va continua cu alocarea unor sume importante in reteaua de date mobile.

Zapp promite banda larga spre sfarsitul anului

Serviciu: Zapp Online Express are mai multe tipuri de abonament cu tarifare la timp, la volum sau nelimitat. Preturi: Zapp Online Express Unlimited permite contra unui tarif de 39 dolari pe luna, accesul nelimitat la serviciul Zapp de date broadband. Abonamentele cu tarifare la volum sunt de 4 tipuri, permitand un trafic intre 100MB pana la 1 GB, si costa intre 10-35 dolari pe luna. Traficul aditional pentru oricare din aceste abonamente este de doar 0,25 dolari/MB. Abonamentele cu tarifare la timp sunt de doua tipuri, respectiv de 5 sau 15 ore si costa 9 respectiv 19 dolari/luna. Traficul aditional in cazul abonamentelor cu tarifare la minut este de 0,025 dolari/minut in cazul abonamentului de 5h si de 0,02 dolari/minut in cazul abonamentului de 15h.
Zapp va lansa serviciile 3G pre-comerciale spre sfarsitul acestui an

Potrivit informatiilor Zapp, operatorul a oferit servicii de date inca de la lansare, adica din 2001, prin intermediul tehnologiei CDMA 1X, care foloseste o banda de frecventa (de largime 1,25 MHz) atat pentru transmisii de date, cat si pentru voce.

In 2004, operatorul a lansat si serviciul de internet de mare viteza prin tehnologia CDMA2000 1xEV-DO, care ofera o viteza maxima de transfer de pana la 2,4 Mbps pentru download si de pana la 153,4 kbps pentru upload.

Zapp Online Express este serviciul wireless broadband, bazat pe tehnologia CDMA 2000 1xEV-DO (Evolution Data Optimized) si este disponibil in toate cele 40 de municipii resedinta de judet si in alte 24 de orase din tara.

“Intensificarea utilizarii serviciilor broadband precum si o diversificare a serviciilor de acest tip se va remarca pe masura ce vor creste vitezele de transmisii de date si aria de acoperire broadband si pe masura ce si preturile vor deveni mai accesibile.

Zapp ofera deja din 2006 conexiune broadband nelimitata ca volum sau timp la doar 39 dolari/luna, lucru care era de negandit pana de curand”, precizeaza Carmen Lazar, director de comunicare Zapp.

Castigatoare a uneia din ultimele doua licente 3G in 2006, compania a anuntat ca va lansa serviciile 3G pre-comerciale spre sfarsitul acestui an.

Zapp sustine ca va investi peste 50 de milioane de dolari pe piata broadband in acest an

Carmen Lazar a declarat pentru HotNews.ro ca aproximativ 25% din totalul veniturilor Zapp este dat de serviciile de date si ca pentru acest an compania asteapta o crestere semnificativa a acestui segment si implicit a veniturilor generate de serviciile de date.

Zapp intentioneaza sa investeasca in acest an peste 50 milioane de dolari pe piata broadband.

“Planurile de investitie Zapp pentru anul 2007 depasesc pragul de 50 milioane dolari. Investitiile cheie se refera la licenta 3G si spectrul aferent, precum si la achizitionarea echipamentelor necesare pentru dezvoltarea infrastructurii retelei”, a mai precizat Lazar.

Compania vrea sa-si dezvolte in 2007 atat business-ul de voce, cat si cel de date prin lansarea de noi produse.

“Pe partea de date, accentul va fi pus pe dezvoltarea vitezelor de date si a calitatii serviciilor.

Acest lucru se va realiza in doua etape, primul fiind lansarea unei evolutii -REV A - la oferta noastra curenta Zapp Online, care va creste vitezele de descarcare pana la 3.1Mbps, iar spre sfarsitul anului vom lansa serviciile 3G pre-comerciale, moment in care vom deveni si mai competitivi pe acest segment”, a explicat Lazar.

Cosmote vrea o licenta nationala WiMax

Desi a pierdut anul trecut cursa pentru o licenta 3G, Cosmote ofera in prezent transfer de date rapid si access la aplicatii Internet special proiectate pentru telefonul mobil prin GPRS, prin intermediul serviciului i-mode, iar pentru acest an operatorul vrea sa castige o licenta WiMax, cel mai nou sistem pentru extinderea penetrarii broadband in Romania.

“Cosmote va participa anul acesta la licitatia de atribuire a unei licente nationale WiMax, cu scopul de a oferi mai multe beneficii si optiuni clientilor sai. Cosmote va continua si pe viitor sa analizeze oportunitatile de dezvoltare ale unor servicii inovatoare si tehnologii avansate”, au precizat pentru HotNews.ro, oficialii Cosmote.

“Poate peste un an, doi, cand mobilele cu ecrane mari, autonomie buna si compatibilitate HSDPA se vor fi ieftinit suficient, cand continutul dedicat acestora va fi explodat ca varietate si continut, sa putem vorbi despre un potential ridicat de penetrare a serviciilor broadband in randul abonatilor la telefonia mobila. Piata are putere de a creste masiv, dar va mai dura", considera Adrian Spinei.

Concluzie: potentialul de crestere al abonatilor la acest gen de oferte este limitat la numarul de posesori de laptop din Romania.

Tuesday, June 26, 2007

"Harry Potter" pentru mobile, produs în România



Utilizatorii de telefonie mobilă pot descărca jocul "Harry Potter and the Order of the Phoenix"/"Harry Potter şi Ordinul Phoenix", care are la bază noul film produs de Warner Bros. şi care a fost dezvoltat integral în România.Electronic Arts Inc. şi Warner Bros. Digital Distribution au anunţat extinderea universului Harry Potter pe telefoanele mobile. Jocul "Harry Potter şi Ordinul Phoenix" este produs integral de studioul EA Mobile România sub coordonarea EA Marea Britanie. Echipa a fost formată din 12 persoane. "Jocul este sută la sută original şi sută la sută dezvoltat în România", a declarat Mihai Pohonţu, general manager Electronic Arts Mobile. EA a dezvoltat sau portat până acum în cadrul studioului din Bucureşti jocuri pentru telefoane mobile precum "Medal of Honor", "EA Sports Fifa 07", "Need For Speed Carbon", "The Sims 2" şi "Simcity". Asteptam replica celor de la Gameloft . Stim ca puteti !

Friday, June 22, 2007

Exercitiu de imaginatie...

1. Lansat in urma cu doar cateva saptamani, site-ul de sharing kyte. tv a anuntat ca a primit o finantare de la divizia de investitii a Nokia, fara a dezvalui insa cifre concrete. Kyte. tv ofera utilizatorilor posibilitatea de a-si crea propriul canal tv si content video, care pot fi apoi vizionate online, inclusiv de pe telefonul mobil, cu ajutorul unei aplicatii dedicate. Cei de la kyte.tv, nu a exclus varianta semnarii unui acord de distributie cu Nokia desi unul dintre principalii investitori este un cofondator Skype.
Site-ul ofera si un instrument de creare de continut prin intermediul caruia se pot realize slideshowuri si poll-uri interactive.

2. Agentia Europeana pentru Siguranta Aviatica (EASA) a autorizat folosirea
tehnologiei OnAir care permite utilizarea telefonului mobil in timpul zborului cu avionul, pentru inceput avioanele Airbus fiind dotate cu echipamentele respective. Costul unui minut de convorbire va fi de aproximativ 2,5 dolari, iar al unui SMS, de 50 de centi. Numeroase linii aeriene si producatori de aeronave au solicitat utilizarea produsului

Legand cele doua evenimente ar fi interesant daca in timp ce zbori spre Moscova, Londra, Paris sau Barcelona sa poti sa transmiti live pe mobile propria ta emisiune tv cu decor de nori. Poti sa faci din avion o videoconferinta pe mobil cu partenerii tai de afaceri sau sa vezi cu ajutorul mobilului date despre calatorie, cum e vremea pe aeroport. Daca ai GPS incorporat vezi live traseul pe o harta ...cate minute mai ai pana la aterizare.
Ce-ar fi sa trimiteti live pe moblog-ul personal colectiile dvs de nori?

Tuesday, June 19, 2007

Mama trimite-mi niste bani...prin sms.



Compania irlaneză Anam, specializată în servicii moderne de mesagerie în reţeaua de telefonie mobilă, a lansat un serviciu pentru realizarea transferurilor monetare prin SMS, care ar putea revoluţiona piaţa internaţională de profil,
Utilizatorul alege un nume din lista de contacte a telefonului mobil, tastează "cash" şi suma care urmează să fie trimisă în fereastra deschisă pe ecranul dispozitivului mobil şi apasă la final "send" pentru efectuarea transferului din contul bancar propriu către contul persoanei respective. Un sistem automatizat apelează expeditorul mesajului, pentru confirmarea destinatarului şi a sumei trimise, şi, în cazul unui răspuns afirmativ, persoana vizată primeşte un mesaj text prin care este anunţată că transferul a fost pornit. Seviciul, util tuturor persoanelor care au rămas fără numerar la achitarea notei de plată la restaurant, se adresează în special muncitorilor din străinătate care vor să trimită bani în ţara de provenienţă. Pentru a atrage operatorii de telefonie mobilă, Anam spune că serviciul, cu valoare adăugată semnificativă, este un bun instrument de loializare a clienţilor, în contextul în care scăderea numărului de abonaţi este una dintre principalele preocupări ale companiilor de telefonie. Cea mai mare provocare cu care s-ar putea confrunta Anam la furnizarea serviciului de transfer monetar nu este legată de tehnologie, ci de dezvoltarea relaţiilor cu băncile.

Microsoft a lansat o varianta pentru mobile a portalului MSN


Noul portal, care poate fi accesat la adresa mobile.msn.com, ofera servicii de stiri si divertisment, precum si acces la e-mail si mesagerie instantanee. Atunci cand un utilizator acceseaza portalul MSN, platforma detecteaza automat modelul aparatului si optimizeaza site-ul pentru ecranul respectiv.
Relansarea portalului survine la cateva saptamani inainte de intrarea pe piata a mult anticipatului Apple iPhone, care va beneficia de puternicul browser Safari, cu ajutorul caruia utilizatorii vor putea vizualiza paginile Web asa cum au fost concepute pentru computer. Competitia pe piata este acerba. Rivalii Google si Yahoo! incearca sa-si faca simtita prezenta pe acest segment, iar operatorii de telefonie mobila vor sa-si pastreze clientii prin intermediul portalurilor proprii. Microsoft a precizat ca nu va introduce publicitate pe portalul MSN imediat, dar se asteapta sa implementeze bannere sau mesaje publicitare.).

Tuesday, June 12, 2007

Evolutii anormale.... sau lupta de guerilla pe frontul comunicarii.


Acum cateva zile am postat pe Softpedia.com un comentariu in care incercam sa lamuresc pe cineva ca Zapp-ul nu are servicii i-mode (singurul utilizator al licentei i-mode in Romania este Cosmote). Stupoare. Comentariul meu a fost sters de catre moderatorii forumului. Am inteles de pe la colturi ca Softpedia are o intelegere tacita cu Orange (de care sunt si sponsorizati si) pentru care se monitorizeaza posturile. In caz ca apare ceva impotriva Orange sau ceva care nu le convine se musamalizeaza si se elimina intreg sirul de posturi.N-am inteles ce legatura avea acel post cu Orange insa abia acum am inteles ce vroia sa spuna un oarecare forumist din Softpedia.(Welcome To Orange Forum! Nu te obosi să ne critici că noi oricum îţi vom şterge postul.
Mi s-a parut extrem de urata o asemenea intelegere care practic instaleaza cenzura si manipularea brutala in spatiul virtual mai ales ca aveam o parere foarte buna despre Orange. Oameni buni aveti alte arme pentru a comunica si a lupta in guerilla telecomului: creativitate, inovare, implicare , competenta, tehnologii noi, oferte customizate si atragatoare, orientare catre responsabilitatea sociala si bineinteles cercetarea de piata si serviciile client oriented .
Aceasta actiune m-a dus cu gandul rapid la ideea cuiva care dorea o platforma de `marketing prin viu grai' - un portal de Word of Mouth Marketing in Romania, o comunitate de * trenderi ( www.trendagent. ro), consumatori obisnuiti care vor sa-si impartaseasca experientele proprii in legatura cu produsele si serviciile folosite. Dupa aceasta experienta mi-am dat seama ca o astfel de comunitate nu ar putea fi niciodata obiectiva , corecta si neinfluentabila cel putin in Romania.
Brusc aceasta idee frumoasa s-a conturat ca fiind o utopie sau doar un instrument de manipulare si facut bani.

Monday, June 11, 2007

Evolutii normale...


Lumea computerelor desktop evolueaza in sfarsit catre solutiile mobile.Trecerea poate fi observata in cresterea spectaculoasa a transferului de date prin intermediul dispozitivelor mobile precum si a interesului firmelor specializate de cercetare si analiza. Pentru a folosi functii precum editoare de texte si mesagerie instantanee pana la versiunile mobile ale MySpace si ESPN, utilizatorii de computere isi indreapta tot mai mult atentia catre lumea mobila. Jerry Panagrossi de la Symbian observa progresul istoric "film, televiziune, computer si actualul ecran al smart-phone-urilor" subliniind astfel si aparitia celui de "al patrulea ecran",
Divertismentul si publicitatea mobile sunte asteptate sa devina in urmatorii ani unele dintre sursele de venituri cu cel mai rapid ritm de ascensiune atat pentru companiile media, cat si pentru cele de telecomunicatii, in conditiile in care conexiunele 3G vor deveni omniprezente.
Totodata se incearca evaluarea si cercetarea audientei acestor servicii disponibile pe handesturi mobile. Nielsen va incepe urmarirea consumului de continut multimedia precum clipuri video si muzica digitala al utilizatorilor de telefoane mobile, scrie Financial Times.

Noul serviciu, Mobile Vector, va oferi operatorilor de telecomuncatii, agentiilor si companiilor de divertisment informatii mult mai precise cu privire la comportamentul consumatorului. Decizia survine ca urmare a cresterii numarului celor care folosesc telefoanele multimedia si smarphone-urile pentru a accesa internetul si pentru a descarca fisiere multimedia precum clipuri video.

Totodata, o mare parte din continutul destinat telefoanelor mobile este ori gratuit, ori disponibil pe baza unui abonament sau a unei taxe pentru fiecare fisier descarcat si se adauga facturii lunare emise de operator.
Nielsen a anuntat ca va incepe urmarirea comportamentului incepand din luna iulie a acestui an. Pentru a raporta comporamentul media si demografia audientei pentru fiecare operator in parte, Nielsen va folosi in prima instanta informatiile colectate de actualul sistem electronic de audienta tv National People Meter.

La sfarsitul acestui an, compania intentioneaza sa isi extinda noul serviciu Mobile Vector pentru a include si studii asupra utilizatorilor de telefonie mobila care furnizeaza informatii cu privire la consumul de continut media mobil.

Friday, June 08, 2007

Coca Cola savureaza mobile marketingul...


Coca-Cola creează o reţea virtuală sub brandul Sprite, accesibilă doar pe telefoanele mobile Coca-Cola intenţionează să creeze o reţea virtuală sub brandul Sprite, asemănătoare site-urilor MySpace şi Facebook, care va fi accesibilă doar prin intermediul telefoanelor mobile şi care va avea rolul să promoveze băuturile grupului, iniţial printre tinerii din SUA şi China, transmite Reuters. Urmărind un succes similar celui înregistrat de site-uri deţinute de companii media, precum MySpace al grupului News Corp, cel mai mare producător de băuturi răcoritoare la nivel mondial a anunţat că va înfiinţa o reţea în cadrul căreia membrii îşi pot crea propriul profil, pot posta fotografii şi să întâlnească noi prieteni. Site-ul va fi folosit pentru promovarea brandului Sprite, prin piese muzicale şi clipuri video oferite gratuit vizitatorilor care scriu un număr pin găsit sub capacele sticlelor.
Piaţa de publicitate prin telefonia mobilă va creşte de peste patru ori în 2007, la 275 de milioane de dolari şi posibil la 2,2 miliarde de dolari în 2010, de la 60 de milioane de dolari anul trecut, potrivit Yankee Group. Unii experţi în domeniul media estimează că piaţa de publicitate mobilă ar putea ajunge la cinci miliarde de dolari, în decurs de cinci ani.

Wednesday, June 06, 2007

Empatie controlata...


De curand am citit un articol in Business Magazin in care se pare ca oamenii de stiinta au realizat un prototip de panou publicitar stradal care poate spune cand cel aflat in fata lui este plictisit si cand este atent. Chiar si acum exista panouri outdoor care comunica prin text si imagini cu cei care trec prin fata lor. Sistemul este compus dintr-un ecran pe care este difuzat un spot publicitar si o camera de filmat . Programul software folosit de camera video poate spune daca privirea celui aflat in fata este orientata catre reclama sau nu. Daca privitorul arata vreun semn de interes si nu pleaca imediat, sistemul prelungeste durata spotului sau daca privitorul este plictisit de reclama se poate incerca atunci captarea atentiei cu un spot pentru un alt produs. Cercetatorii lucreaza acum la o versiune viitoare a programului, care sa faca diferenta intre adulti si copii, folosindu-se de expresiile faciale si calcularea inaltimii. Panourile electronice care isi pot schimba continutul cu usurinta pe parcursul zilei, afisand de exemplu reclame la cereale dimineata si la emisiuni TV pe parcursul serii.
Stau si ma gandesc .. de ce se chinuiesc oamenii astia cand au la indemana un canal mult mai personalizat, mai usor cuantificabil-masurabil, mai flexibil si chiar si mai usor de manipulat ? Nu cred ca e greu sa faci un panou care sa trimita pe telefonul mobil reclame si mesaje publicitare celor care trec prin preajma. Ce-ar fi ca acest panou sa interogheze bazele de date a operatorilor de telefonie sau chiar ale politiei? Ar putea sa afle despre trecator toate informatiile necesare... Daca e barbat sau femeie, ce varsta are, daca e ziua lui sau a vreunui prieten, daca are programare la dentist , daca i-a expirat permisul sau daca asculta un anumit gen de muzica sau prefera o anumita mancare.? Camera senzitiva la emotii poate fi incorporata in telefon si acesta sa transmita toate datele catre panoul publicitar...Suna a Big Brother dar...
Fluxul de reclame afisate in functie de zi sau noapte e deja floare la ureche ( vezi portalul Vodafone Live! – care baga ziua pe prima pagina stiri si vreme si seara scot in fata pagini erotice sau transmisii sportive)
Suntem departe? Povestesc filme SF? Chiar la CERF Cosmote a folosit un produs bluetooth prin care transmitea ringtones-uri si wallpapere cu Tiesto pentru a promova serviciul i-mode iar Vodafone a incercat acum ceva ani la lansarea busolei Connex sa transmita mesaje publicitare in functie de localizare...
Si totusi .. de ce se misca asa de greu publicitatea de mobil (in Romania) ? De ce nu se reglementeaza odata si de ce nu apar mai repede serviciile de voce advertising based?

10 unelte de inteligenta artificiala AI despre care poate nu stiati ca exista.

 Inteligenta artificiala (AI) revolutioneaza modul in care lucram si traim. Cu ajutorul uneltelor AI, afacerile pot automatiza sarcinile, im...