Translate

Wednesday, January 03, 2007

Glosar de termeni A-I

A
abonat orice persoană fizică sau juridică care a încheiat un contract cu un furnizor de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului;
acces la o reţea publică la nivelul pieţei de gros -serviciu de comunicaţii electronice care constă în punerea la dispoziţie unui terţ de spaţii, echipamente sau servicii, în condiţii determinate, în mod exclusiv sau neexclusiv, necesare în scopul furnizării de servicii de comunicaţii electronice;
acces dedicat la Internet -serviciu de comunicaţii electronice care permite accesul permanent la Internet (24/24, 7/7), printr-o linie rezervată exclusiv acestui scop;
acces „bit stream” la bucla locală
serviciu de comunicaţii electronice care presupune utilizarea de către unul sau mai mulţi beneficiari a capacităţii disponibile a circuitului fizic care formează bucla locală sau sub-bucla locală conform solicitării, prin exploatarea unei legături de acces echipate şi configurate de către furnizorul acestei forme de acces;
acces dial-up la Internet -serviciu de comunicaţii electronice care permite accesul la reţeaua de Internet prin intermediul unei linii telefonice tradiţionale (apel telefonic), cu
ajutorul unui modem;
acces mobil la Internet -serviciu de comunicaţii electronice care permite accesul la Internet prin intermediul unei conexiuni de acces la o reţea publică mobilă de telefonie, cu
ajutorul unui terminal mobil şi al unui calculator personal; utilizarea serviciului nu implică contracte cu alţi furnizori de servicii Internet;
acces la Internet în bandă îngustă- serviciu de comunicaţii electronice, care constă în transportul semnalelor la o capacitate mai mică de 128 kbps;
acces la Internet în bandă largă - serviciu de comunicaţii electronice, care constă în transportul semnalelor la o capacitate de cel puţin 128 kbps;
acces partajat la bucla locală - serviciu de comunicaţii electronice care constă în utilizarea de către unul sau mai mulţi beneficiari a capacităţii disponibile a circuitului fizic care
formează bucla locală sau subbucla locală conform solicitării, fără a fi perturbat serviciul oferit iniţial de titularul autorizat;
acces total la bucla locală -serviciu de comunicaţii electronice care constă în utilizarea exclusivă de către un beneficiar a circuitului fizic care formează bucla locală sau subbucla
locală, conform solicitării, echiparea şi configurarea legăturii de acces realizându-se de către beneficiar;
ADSL (Asymmetric Digital Subscriber Line) – linie de abonat digitală asimetrică
tehnologie care transformă o linie telefonică tradiţională într-o linie digitală de mare viteză, permiţând accesul la serviciul de telefonie şi la serviciile
de Internet în acelaşi timp, cu o viteză downstream” mai mare decât viteza „upstream”;
apel apelul pentru serviciile de telefonie destinate publicului si pentru serviciile dial-up, ISDN si fax.

B
bucla locală -circuitul fizic dintre punctul terminal al reţelei aflat la punctul de prezenţă al abonatului şi repartitorul principal dintr-o reţea publică de telefonie fixă
sau un element echivalent dintr-o reţea publică de comunicaţii; circuitul fizic poate fi realizat, printre altele, prin fire metalice, cablu coaxial, fibră
optică;

C
circuit telefonic internaţional - circuit care conectează în mod direct două echipamente de comutare din ţări diferite;
colocare serviciu care constă în furnizarea spaţiului fizic şi a resurselor tehnice necesare instalării şi conectării, în scopul unei funcţionări corespunzătoare a
echipamentului relevant aparţinând beneficiarului acestei forme de acces;
CPS (Carrier Pre-selection) – preselectarea transportatorului facilitate care permite abonaţilor unui furnizor de servicii de telefonie fixă să opteze ca toate sau anumite categorii de apeluri să fie transportate de furnizorul de servicii preselectat (în urma încheierii unui contract), fără a fi necesar ca abonatul să formeze un indicativ individual de selectare a
transportatorului la fiecare apel sau să utilizeze o altă modalitate în scopul rutării apelurilor de către furnizorul preselectat către reţeaua de destinaţie;
CS (Carrier Selection) – selectarea transportatorului facilitate care permite abonaţilor unui furnizor de servicii de telefonie fixă de a utiliza serviciile oricărui furnizor de servicii de telefonie destinate publicului prin formarea unui indicativ individual de selectare a transportatorului alocat furnizorului de servicii care va efectua, fără a afecta conţinutul informaţiei, transportul semnalului din reţeaua furnizorului către reţeaua de destinaţie;

F
furnizarea unei reţele de comunicaţii electronice -activitate care constă în instalarea, operarea, controlul sau punerea la dispoziţie a unei reţele de comunicaţii electronice;
furnizor alternativ furnizor de servicii de reţele publice fixe sau de servicii de telefonie fixă, altul decât S.C. Romtelecom S.A.;
furnizor de reţele de comunicaţii electronice - o persoană a cărei activitate constă, în întregime sau în parte, în furnizarea unei reţele de comunicaţii electronice;

Despre clienti....

Operatorul de telefonie mobila Orange Romania a atins pragul de 8 milioane de clienti, ca

urmare a cresterii numarului de clienti cu 500.000 in trimestrul al patrulea fata de sfarsitul trimestrului al treilea al anului, conform oficialilor companiei. De asemenea, numarul angajatilor Orange a crescut la peste 2.400 fata de 2.000 de angajati la sfarsitul anului trecut.


Vodafone Romania, o divizie a Vodafone Group Plc., inregistra peste 7,1 milioane de clienti la data de 30 septembrie 2006.




La sfarsitul anului 2006 Cosmote a trecut de primul milion de utilizatori.
La sfarsitul trimestrului trei, operatorul avea 670.000 de clienti din care circa 550.000 erau utilizatori de cartele preplatite.






Telemobil (Zapp), a incheiat acest an cu 490.000 de clienti.



Numărul de abonaţi la serviciile de telefonie mobilă care au acces la paginile WAP prin intermediul telefonului mobil, este de 4,4 milioane, reprezentând 29,7% din numărul total de utilizatori de servicii de telefonie mobilă, în timp ce numărul de abonaţi la alte categorii de servicii furnizate prin reţeaua mobilă (fax mobil, fax&data, blackberry) este de aproximativ 8000, reprezentând aproximativ 0,05% din numărul total de utilizatori de servicii de telefonie mobilă.


La doi ani de la lasansarea oficiala pe piata locala, serviciul de televiziune digitala (DTH) oferit de compania de telecomunicatii RCS&RDS a ajuns sa aiba aproape 500.000 de utilizatori, conform estimarilor facute de oficialii companiei

Operatorul Romtelecom, a ajuns la 12.000 de abonati la serviciul sau de televiziune digitala prin satelit in cele trei saptamani de la lansarea Dolce si are cereri de la alti 48.000 de clienti pentru instalarea serviciului.

Friday, December 29, 2006

Volumul traficului SMS, MMS si voce in perioada Craciunului si Revelionului 2006

Orange si Vodafone detin aproximativ 94% din piata telefoniei mobile din Romania.

Volumul traficului SMS, MMS si voce in perioada Craciunului 2006 a crescut cu 353% fata de saptamana premergatoare sarbatorilor si cu 32% fata de perioada similara a anului trecut, informeaza un comunicat al Vodafone. Nici clientii Orange nu au fost mai prejos, numai pe 24 decembrie, acestia efectuand peste 55 de milioane de apeluri.

Traficul MMS in reteaua Vodafone Romania a crescut cu 402,1 % in zilele de 24, 25, si 26 decembrie 2006, fata de aceeasi perioada a anului 2005, si cu 15,7 % fata de zilele de saptamana precedenta (17, 18, 19 decembrie 2006).

Cat priveste traficul de voce, in zilele de 24, 25 si 26 decembrie 2006, acesta a inregistrat o crestere de 18%, comparativ cu aceleasi zile ale anului 2005

Clientii Orange au umplut buzunarele operatorului, numarul apelurilor telefonice crescand in perioada 24-25 decembrie 2006 cu 10% fata de perioada similara a anului trecut.


Volumul traficului de voce in reteaua Orange a crescut in perioada 24-25 decembrie 2006 cu 24.6% in timp ce numarul mesajelor de tip SMS transmise a crescut cu 23%.

Numarul mesajelor de tip MMS transmise in reteaua Orange a crescut in 42% in ajunul si prima zi Craciunului.

In cifre absolute, au fost inregistrate 55 de milioane de apeluri telefonice, 16 milioane de SMS-uri numai in data de 24 decembrie si peste 88 de mii de MMS-uri.


Numarul de mesaje scrise (SMS) transmise de catre clientii Orange Romania in perioada 31 decembrie 2006-2 ianuarie 2007 a crescut cu 11,6% comparativ cu intervalul similar din 2005-2006, iar mesajele multimedia (MMS) au consemnat o majorare de 44,7%. Datele operatorului arata ca intre 31 decembrie 2006 si 2 ianuarie 2007 numarul apelurilor efectuate din reteaua Orange catre clientii altor retele de telefonie a crescut cu 12,7%. Volumul traficului de voce in reteaua Orange a urcat in perioada 31 decembrie 2006 - 2 ianuarie 2007 cu 30,3% fata de intervalul similar al anului 2005. Potrivit datelor operatorului, numarul apelurilor efectuare din reteaua Orange a depasit pragul de 56 de milioane pe 31 decembrie 2006.

In zilele de 31 decembrie 2006 si 1 ianuarie 2007, numarul SMS-urilor din reteaua Vodafone Romania a crescut cu 32,64% fata de aceleasi zile ale anului trecut (31 decembrie 2005 - 1 ianuarie 2006), si cu 404,22% fata de intervalul 17 - 18 decembrie al saptamanii precedente, conform datelor publicate de companie. Totodata, traficul MMS in reteaua Vodafone Romania a crescut cu 510% in zilele de 31 decembrie 2006 si 1 ianuarie 2007, comparativ cu aceleasi zile ale anului trecut (31 decembrie 2005 - 1 ianuarie 2006), si cu 7,5% fata de zilele 17 si 18 decembrie. In ceea ce priveste traficul de voce, in zilele de 31 decembrie 2006, 1 si 2 ianuarie 2007, acesta a inregistrat o crestere de 5,20%, fata de aceeasi perioada a anului 2005 si 2006.

Clienţii operatorului Cosmote Romania au efectuat peste 35 milioane de apeluri în perioada sărbătorilor de sfârşit de an, iar numărul de mesaje scrise (SMS) a crescut cu peste 100% în a doua jumătate a lunii decembrie 2006, comparativ cu aceeaşi perioadă a unei luni obişnuite.

Telefonul contra alcoolului - în Japonia

O companie din Japonia a pus în vânzare un telefon mobil care analizează mirosul respiraţiei şoferilor de taxi sau autobuz şi îi denunţă automat şefilor în cazul în care detectează urme de băutură. Telefonul numit "Alc-Mobile" măsoară cantitatea de alcool din respiraţia şoferilor la fel ca etilometrele utilizate de poliţie. Dispozitivul determină alcoolemia persoanei care suflă în dreptul său si apoi trimite imediat rezultatul testului în calculatoarele companiilor la care sunt angajaţi şoferii respectivi. In cazul în care şoferul testat a consumat prea mult alcool, în calculatorul companiei se declanşează alarma. Şoferii nu pot scăpa de telefonul mobil decât dacă îl aruncă, acesta fiind programat să le facă fotografii şi să le semnaleze locaţia prin intermediul unui sistem GPS integrat. Potrivit KDDI, circa 30 de companii de transporturi au adoptat sistemul, chiar dacă acesta are un preţ ridicat: receptorul costă 89.000 de yeni (575 de euro), la care se adaugă suma de 58.000 de yeni (375 de euro) pentru programul care se instalează la sediul firmei.

Friday, December 22, 2006

Date si tendinte din industrie....

Piaţa divertismentului pentru dispozitivele mobile se va dubla în următorii cinci ani, urmând să ajungă la o valoare de 38,1 miliarde de dolari,
Muzica va continua să domine piaţa divertismentului pe mobil, inclusiv pe cea a soneriilor şi a melodiilor descărcate. Veniturile de pe urma serviciilor TV vor creşte foarte mult, evenimentele de mare amploare urmând a fi transmise şi pe dispozitivele mobile. "Operatorii mobili le permit consumatorilor un acces mai rapid şi mai facil la divertisment",
În plus, operatorii mobili introduc din ce în ce mai multe instrumente de căutare şi portaluri personalizate. În consecinţă, "consumatorii devin din ce în ce mai conştienţi de ce sunt capabile dispozitivele pe care le deţin"
In Romania numărul total de utilizatori ai serviciilor de telefonie a depăşit 19 milioane, la jumătatea anului, faţă de 15,6 milioane clienţi la 30 iunie 2005, iar traficul total de voce iniţiat din reţelele publice a crescut cu 27%, comparativ cu perioada similară din 2005, la 10,6 miliarde de minute. Evoluţia a fost determinată de o creştere a traficului de voce realizat prin reţelele furnizorilor alternativi de servicii de telefonie fixă cu 48%, precum şi de creşterea volumului de trafic din reţelele mobile de telefonie cu 25%, se arată în "Raportul privind sectorul de comunicaţii electronice din România pentru perioada 1 ianuarie - 30 iunie 2006", realizat de Autoritatea Naţională de Reglementare în Comunicaţii (ANRC). Serviciile de telefonie mobilă din România numărau, la finele lunii iunie a anului trecut, 11,37 milioane de clienţi, iar serviciile de telefonie fixă înregistrau 4,3 milioane de abonaţi. Ponderea cea mai mare în traficul total de voce realizat prin intermediul reţelelor publice de telefonie, respectiv 58%, este înregistrată de traficul realizat între reţelele mobile de telefonie. Potrivit ANRC, volumul traficului de voce, inclusiv roaming, înregistrat prin intermediul reţelelor mobile, s-a situat în perioada ianuarie - iunie 2005 la 4,1 miliarde de minute, în creştere cu 45% faţă de perioada similară din 2004. În ceea ce priveşte structura traficului de voce iniţiat în reţelele publice mobile, în funcţie de destinaţie, traficul către reţelele proprii deţine o pondere de 78,6%, în creştere cu 28,6% comparativ cu perioada similară din 2005. Cota de piaţă a furnizorilor alternativi de telefonie fixă, calculată în funcţie de numărul de linii de acces instalate, a ajuns în perioada analizată la aproximativ 15%, cu un ritm de creştere de 50%.

Introducing GPT-4o

Cu lansarea lui Chat GPT-4o  OpenAI aduce o serie de îmbunătățiri semnificative în experiența conversațiilor cu inteligența artificială. Ace...