Translate

Wednesday, September 27, 2006

Mobile Banking in Romania

Iata un articol din Evenimentul zile . Mobilul face si transferuri bancare

Consuela Stegarescu

De pe celular se pot consulta soldurile contului de card.

Dimineata, in timp ce iti bei cafeaua in bucatarie, achiti si cateva facturi. Simplu, comod si fara zeci de minute pierdute pe drum sau la cozi. Cum? Prin mobile-banking, adica operatiuni bancare efectuate de pe telefonul mobil. Serviciile oferite de banci prin mobile-banking sunt diferite. Astfel, furnizorii de servicii catre care se pot achita facturi prin mobile-banking difera de la o institutie bancara la alta. Trei banci autohtone au propriile aplicatii de mobile-banking, iar altele utilizeaza aplicatii oferite de dezvoltatori. Unul dintre acestia - SmartTel - ofera aplicatii de mobile-banking care permit numai interogarea sumelor aflate in conturi.Numarul de utilizatori, cresteri si de 100%La bancile care au aplicatii proprii prin care le ofera clientilor servicii, numarul clientilor s-a dublat in primele noua luni ale acestui an, comparativ cu perioada similara a anului trecut. Raiffeisen Bank, institutia de credit care se lauda cu cea mai mare crestere a numarului de utilizatori ai acestui serviciu, are aproximativ 30.000 de clienti, fata de circa 16.500 in septembrie 2005. O banca mai mica - Romexterra - anticipeaza o crestere de 45% a numarului de clienti care utilizeaza acest serviciu in 2006. In prezent, peste 1.000 de clienti ai Romexterra folosesc acest serviciu, care este insa o „extensie” a celui de internet-banking. Institutia le ofera clientilor servicii bancare accesibile prin intermediul telefonului mobil din iunie 2005. A doua banca din sistem, BRD-GSG, nu divulga numarul de utilizatori de mobile-banking, reprezentantii acesteia rezumandu-se sa spuna ca, la jumatatea anului, numarul de clienti era cu 24% mai mare decat cel inregistrat la finele anului trecut. Potrivit reprezentantilor SmartTel, de pe platforma pusa la dispozitia bancilor au fost transmise SMS-uri catre sute de mii de numere de telefon distincte de-a lungul ultimilor ani. Mai multi bani cheltuiti in reteaSumele cheltuite de clientii bancilor prin simpla butonare a telefonului mobil sunt in crestere fata de anul precedent. Clientii Raiffeisen efectueaza lunar tranzactii de 5,68 milioane de lei noi (echivalentul a 1,6 milioane euro) de pe telefonul mobil. Pentru acest an, tranzactiile realizate s-ar ridica la peste 51 de milioane de lei noi. Operatiunile efectuate de cei care au conturi la Romexterra Bank prin mobile-banking sau internet-banking sunt de 2,5 miliarde lei noi. Valoarea sumelor cheltuite sau transferate de pe mobil in alte conturi nu poate fi separata de valoarea tranzactiilor efectuate prin internet-banking deoarece cele doua sisteme sunt interoperabile, afirma reprezentantii Romexterra.Suma medie cheltuita prin efectuarea unei tranzactii a ajuns la 333 de lei noi in primele noua luni ale anului, fata de aproape 300 de lei noi in perioada similara din 2005, potrivit reprezentantilor Raiffeisen. Clientii bancii cheltuie cu 7,5% mai mult de la o luna la alta. La Romexterra, sumele cheltuite prin intermediul mobilului au crescut fata de anul precedent de la circa 10 lei noi pe luna la aproximativ 70 de lei noi pe luna, in acest an.Ce poti face cu mobile-bankingToate serviciile oferite de banci prin intermediul telefonului mobil permit aflarea sumelor pe care clientul le are in conturile curente deschise la respectiva institutie. Cele mai complexe sunt serviciile oferite de BRD-GSG, Raiffeisen si Romexterra, care permit si achitarea facturii emise de furnizori de servicii de telefonie mobila sau reincarcarea de cartele pre-platite. In plus, serviciile de mobile-banking ale ultimelor doua banci mentionate permit si achitarea de facturi catre furnizori de utilitati. In plus, clientii Raiffeisen care isi activeaza acest serviciu pot afla prin SMS si unde se afla cel mai apropiat bancomat sau cel mai apropiat sediu al bancii. Cum functioneaza serviciulPentru aflarea soldului, se apeleaza anumite numere de telefon, iar informatiile sunt primite prin SMS. In cazul aplicatiilor care permit si efectuarea de tranzactii, acestea sunt diferite de la o banca la alta. De exemplu, in cazul activarii serviciului Raiffeisen Bank, din meniul telefonului vor putea fi comandate zece tipuri de tranzactii, fiecare predefinita printr-o parola. In spatele parolei este numarul de cont catre care sunt transferate sumele de bani.
SMS-URICat costa serviciul de mobile-bankingBancile care le ofera clientilor numai posibilitatea de a consulta soldul conturilor curente sau cele ale conturilor de card nu percep o taxa de abonament, dar clientul plateste pentru fiecare SMS primit cu informatii un tarif de circa 0,23 de dolari. Sumele aferente SMS-urilor apar pe factura de telefon. Singura banca ai carei clienti platesc un abonament pentru serviciile de mobile-banking este Raiffeisen. Taxa lunara este de 0,5 euro. Pentru orice SMS cu informatii primit clientul plateste 0,15 euro, iar pentru fiecare suma transferata - o taxa de 0,3 euro. Gratuite sunt numai transferurile de sume in conturile operatorilor de telefonie mobila, pentru achitarea facturilor sau pentru reincarcarea cartelelor pre-platite. Costul tranzactiilor este retinut de banca din contul clientului.

No comments:

10 unelte de inteligenta artificiala AI despre care poate nu stiati ca exista.

 Inteligenta artificiala (AI) revolutioneaza modul in care lucram si traim. Cu ajutorul uneltelor AI, afacerile pot automatiza sarcinile, im...