Thursday, September 17, 2009

Fraude si inginerii financiare prin intermediul telefonului mobil

Operatorii de telefonie mobila, politia dar si utilizatorii se lupta cu un fenomen care a inflorit si datorita crizei financiare dar si boom-ului utilizarii telefoanelor. Un articol care circula pe net ne pune in garda cu aceste tipuri de a face bani ilegal si metode de bun simt de a ne proteja impotriva lor.

Romanii sunt din ce in ce mai inventivi si se aliniaza imediat la noile tehnologii, dovedind mult simt practic si adaptabilitate. In ultimele luni se practica phising-ul prin intermediul telefonului mobil. Iata ce scamatorii telefonice se vehiculeaza si cum te poti feri sa devii si tu o victima.

In ultimul timp din ce in ce mai multi oameni sunt sunati de catre persoane necunoscute si sub diverse pretexte sunt cerute anumite informatii. De cele mai multe ori persoana care apeleaza isi ascunde numarul sau suna de pe un numar de prepaid

Informatiile care se cer sunt CNP-ul, parole sau alte date de identitate. Odata ce le-ai comunicat acestea pot fi folosite pentru incarcari de cartele prepay sau pentru a accesa diverse conturi. Pagubele le vei vedea la urmatoarea factura de mobil, ceea ce va fi deja prea tarziu pentru a mai face ceva retroactiv. Operatorii nu isi asuma naivitatea clientilor sai.


Iata o situatie care nu este una iesita din comun si pe care probabil o veti mai auzi in viitorul apropiat, deoarece infractorii sunt de cele mai multe ori perseverenti. Cu cat contacteaza mai multi potentiali pacaliti, cu atat au sanse mai mari sa si incaseze ceva. Este intocmai ca un proces de vanzare: din 10 clienti contactati, unul sigur cumpara.


"Am fost sunat de pe numar secret si am fost instiintat ca Vodafone trebuie sa pastreze ultimile 6 luni de convorbiri/sms. Am dat ultimile 6 cifre de la CNP stiind ca cu mult timp in urma cand am inceput sa reincarc cartela copilului am modificat posibilitatea reincarcarii spunand ultimile 6 cifre de la CNP cu o parola a mea. Persoana de la celalalt capat al telefonului dupa ce mi-a spus despre legea pastrarii timp de 6 luni a sms/convorbiri, mi-a solicitat introducerea unui cod pentru "resetarea softului telefonului".
Am refuzat sa fac acest lucru, persoana incercand sa ma convinga ca este de la Vodafone in momentul in care i-am reprosat ca nu sunt sunat de pe un numar Vodafone ci de pe unul secret.
Atunci persoana mi-a spus sa intru "impreuna cu el" la relatii cu clientii , formand alt cod (*...#)" povesteste un utilizator.


Cum te poti feri sa devii si tu o victima?

Nu fii naiv si nu iti fie frica sa fii un pic paranoic, in sensul bun al cuvantului.

1. In cazul in care ti se da un bip, nu suna inapoi. Daca la celalalt capat al firului este o persoana care iti verifica "disponibilitatea" vei fi deranjat zi si noapte pe bip-uri. Fiecare apel intitiat de tine pentru a protesta, va incarca prepay-ul "infractorului".

2. Nu da sub nicio forma CNP-ul. Bancile, companiile de asigurari sau operatorii de telecom nu au de ce sa-ti ceara telefonic aceste informatii.

3. Daca primesti sms-uri cu felicitari ca tocmai ai castigat un premiu nesperat, nu raspunde la acel mesaj. Sansele sa fii castigat ceva fara sa fi participat sunt nule. In cazul in care ati participat sunt tot nule. Cand ati castigat ultima oara un televizor sau o masina, pe care sa le aveti in casa, respectiv in curte?

4. In cazul in care sunteti oprit pe strada si vi se cere telefonul pentru un minut sub diverse pretexte, nu fiti naivi! Urmeaza sa ramaneti fara el daca va lasati induplecati

No comments:

anunturi

Ultima ora. Ultimele posturi

Cristi Popescu

+1

Twitter

feedburner

Popular Posts