Translate

Friday, June 29, 2007

Statistici despre internetul mobil



Un articol de pe www.hotnews.ro care cu siguranta va fi util celor care au nevoie de date concrete, cuantificabile.

La un nivel inca redus fata de media europeana, piata internetului de mare viteza (in banda larga sau broadband) in Romania a ajuns la circa 1,8 milioane conexiuni, in crestere cu 136% fata de nivelul din anul anterior. Internetul are tendinta sa fie mobil si rapid, insa in randul unor categorii limitate de utilizatori.

Chiar daca operatorii de telefonie mobila sunt destul de optimisti in privinta apetitului romanilor pentru serviciile broadband, analistii spun ca deocamdata acesta este un segment care ii atrage in special pe oamenii de afaceri si ca mai trebuie sa treaca ani pana cand se va vorbi despre un potential ridicat de penetrare a acestor servicii in randul abonatilor la telefonia mobila.

Alte statistici: Conectari, computere si Internet

In topul preferintelor romanilor domina conectarea la internet prin cablu (50,8% din totalul conexiunilor, potrivit IDC Romania). Din numarul total al conexiunilor de tip broadband la Internet, 84 % sunt detinute de clientii rezidentiali, 15.6 % de sectorul de afaceri, iar 0.4 % apartin sectoarelor administratie/educatie. Rata de penetrare a computerelor in Romania a ajuns la 33% in 2006, fata de 24% in 2005 si 18% in 2004. In 2005, rata de penetrare a calculatoarelor in UE 25 era de 58%, iar in UE 15 de 63%. Rata de penetrare a Internetului in gospodarii este de18%, in conditiile in care media europeana este de 40%. Surse: IDC, ANRCTI si Eurostat
Initial, lansarea Internetului mobil de mare viteza a avut la baza nevoia oamenilor de afaceri de a accesa internetul, intranetul companiei sau de a trimite documente prin e-mail in conditii de mobilitate, atunci cand calatoresc in tara sau in strainatate.

ANRCTI: in 2007, rata de penetrare broadband va ajunge la 10%


Conform statisticilor ANRCTI, rata de penetrare broadband in Romania este de 8,2% in 2006, valoare ce plaseaza tara nostra sub media din Uniunea Europeana, de 15,6%, dar peste media celor zece state care au aderat in mai 2004, respectiv 6,8 %.

Din numarul total de conexiuni broadband, conexiunile mobile (CDMA/EVDO, EDGE, 3G) au o cota de piata broadband de 39%, depasind 680.000 de conexiuni la finele anului trecut.

La nivel european, cele mai ridicate niveluri de penetrare broadband sunt in Danemarca (30,3%). Olanda (29,8%) si Finlanda (26%), iar cele mai scazute se inregistreaza in Turcia (3%), Grecia (3,3%) si Polonia (4,5%).

“La patru ani de la liberalizare, competitia isi spune puternic cuvantul. Internetul de mare viteza este oferit prin solutii tot mai ingenioase si mai accesibile. In perioada ianuarie - decembrie 2006, numarul conexiunilor de acces la Internet in banda larga a inregistrat o crestere de 50%, accesul de tip broadband atingand o rata de penetrare de 8,2%.

Estimam pentru 2007 o rata de penetrare broadband de 10%”, a declarat pentru HotNews.ro Dan Georgescu, presedintele ANRCTI. daca se pastreaza raportul de anul trecut, rezulta ca aproape 4% rata de penetrare pentru Internetul mobil de mare viteza (peste 680 de mii de conexiuni mobile).

Pe de alta parte, conectarea in banda larga prin intermediul telefonului mobil a ajuns la viteze de 2 Gbps, prin serviciile 3G + si 3G broadband, recent lansate, ale companiilor de telefonie mobila. Astfel, este posibil ca piata sa creasca peste cota de anul trecut.

Segmentul serviciilor 3G broadband se adreseaza in special celor care detin deja un laptop si mai putin marii mase de abonati la telefonia mobila - considera Adrian Spinei, analist al pietei IT&C.

Romania - a saptea tara din Europa, unde Vodafone si Orange si-au lansat tehnologii broadband de ultima generatie

Vodafone Romania a fost a saptea divizie a grupului care a lansat, in 2006, serviciile 3G broadband, dupa Germania, Portugalia, Italia, Spania, Marea Britanie si Olanda.

“Personal, cred ca romanii au aratat un apetit foarte mare fata de noile tehnologii si ca Romania a ars etapele dezvoltarii tehnologice, fiind acum la un nivel de dezvoltare comparabil cu cel al tarilor occidentale, in ceea ce priveste comunicatiile mobile. Serviciile 3G broadband s-au lansat in Romania aproape concomitent cu alte tari europene”, spune Liliana Solomon.

Coincidenta sau nu, Romania este a saptea tara europeana de lansare a serviciilor 3G+ si pentru Orange.

“Dupa Marea Britanie, Spania, Belgia, Franta, Slovacia si Polonia, filiala Orange din Romania lanseaza 3G+, oferind clientilor sai date mobile la viteza marita si transfer stabil 3G+/3G/EDGE, fara intreruperi atunci cand trec dintr-o zona acoperita 3G+ intr-o zona acoperita 3G/EDGE”, noteaza si Thierry Millet, director comercial Orange Romania.

Piata Internetului mobil de mare viteza
Scurt istoric

Primele lansari in banda larga a serviciilor de date mobile s-au petrecut in 2004 si 2005, cand principalii actori ai pietei, Orange si Vodafone, au inceput sa transmita video prin telefonul mobil (tehnologia EDGE la Orange in 2004, respectiv 3G a Vodafone, 2005).

Numar clienti - potentiali utilizatori
Atat Vodafone, cat si Orange declara ca are fiecare cate 400.000 de clienti inscrisi la serviciile 3G sau recent lansatul 3G in banda larga. Este vorba de tehnologia HSDPA (High-Speed Downlink Packet Access), care ofera viteze de transfer de aproape 10 ori mai mari decat 3G, cu un potential de pana la 3,6 Mbps.

Serviciile 3G broadband Vodafone

Preturi: Clientii Vodafone pot beneficia de viteze superioare pentru transferul de date, de pana la 2,8 Mbps, cu extraoptiunea lunara de 5 dolari, care se adauga la tariful abonamentului Vodafone 3G broadband ales: Mobile Internet cu 100, 200 sau 500 MB trafic inclus, cu preturi intre 10 si 25 dolari / luna; Mobile Office cu 100 si 200 MB trafic inclus, cu preturi de 15, respectiv 20 dolari / luna; Mobile Internet & Office, cu 1 sau 2 GB trafic inclus, cu preturi de 35, respectiv 49 dolari/ luna. Utilizatori:Solutiile de conectare mobila 3G broadband, la viteze de pana la 2,8 Mbps: Vodafone Mobile Connect Card 3G broadband, Vodafone Smart Modem 3G broadband si Express Data Card. Solutiile de conectare mobila Vodafone Mobile Connect 3G broadband si Vodafone Smart Modem 3G broadband sunt disponibile si utilizatorilor de laptop-uri Apple Macintosh, cu sistem de operare Mac OS X 10.4 sau versiuni mai noi. Pentru companiile mici si mijlocii a fost lansat recent Router-ul wireless, o solutie performanta de retea de date si voce fixa.
Un sfert din populatie si 23 de orase: deocadata doar cu aceste arii de acoperire este disponibil, din 30 mai 2007, noul serviciu 3G broadband al Vodafone, prin care clientii se pot conecta mobil la Internet cu o viteza promisa de companie la 2,8 Mbps, de doua ori mai mare decat pana in prezent.

Vodafone Romania declara 400.000 de clienti 3G, in luna aprilie a anului in curs, la doi ani de la introducerea acestor servicii pe piata romaneasca.

Orasele in care este lansat serviciul: Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Brasov, Iasi, Constanta, Craiova, Ploiesti, Sibiu, Oradea, Targu Mures, Arad, Pitesti, Galati, Braila, Satu Mare, Baia Mare, Bistrita, Bacau, Buzau, Alba Iulia, Turda si Deva.

La Orange tehnologia HSDPA a fost lansata cu cateva zile in urma si este disponibila in retea de luni, 25 iunie, in reteaua Orange din zece orase, sub numele 3G+. Aceasta depaseste de pana la zece ori serviciile 3G lansate de companie in 2006, atunci cand viteza era de 384 kbps.

Oficialii companiei au declarat pentru HotNews.ro ca, Orange are, in prezent, peste 400.000 de clienti broadband.

“Estimam ca numarul celor care utilizeaza frecvent serviciile de date mobile in banda larga se va dubla pana la sfarsitul anului”, spune Thierry Millet, Director Comercial Orange Romania.

Reprezentantii celor doua companii de telefonie mobila prevad o crestere rapida a pietei.

“Penetrarea broadband este inca relativ redusa in Romania, dar vom asista la majorarea cererii pentru aceste servicii, pe viitor. Cercetarile de piata arata ca serviciile 3G broadband sunt asteptate de catre consumatorii din Romania.”, a declarat pentru HotNews.ro, Liliana Solomon, presedinte si chief executive officer, Vodafone Romania.

Oficialii companiei spun ca numarul de clienti 3G a crescut semnificativ imediat dupa lansarea serviciilor 3G broadband HSDPA cu viteza de pana la 1,8 Mbps in retea, in luna octombrie a anului trecut. Raportat la numarul total de clienti ai companiei, utilizatorii serviciilor 3G reprezinta aproximativ 5%.

Serviciile 3G+ Orange

Preturi: Clientii care beneficiaza deja de serviciile 3G pot opta pentru trecerea la noul serviciu, la aceleasi tarife ca mai inainte. Cei care opteaza in continuare pentru tehnologia 3G vor beneficia de tarife mai mici. Pentru 3G+ sunt disponibile mai multe tipuri de abonamente. Conectarea la Internet se face prin carduri de date sau modemuri USB. Roaming: in 15 tari europene. Utilizatori: business si individuali. Companiile pot achizitiona, spre exemplu, abonamentul Internet Unlimited Office pentru acces nelimitat la internet, la tariful de 20 de euro pe luna, in timp ce persoanele fizice care au nevoie de acces Internet seara si in weekend pot alege abonamentul Internet Night&Weekend, la un tarif de 10 euro lunar.
La fel de increzatori sunt si reprezentantii Orange Romania.

“Vocea va ramane probabil pentru multa vreme cel mai popular serviciu, totusi, credem ca, odata cu lansarea 3G+, datele mobile vor genera cresteri importante pentru companie. Potrivit estimarilor noastre, o crestere de 10% a penetrarii telefoniei mobile in Romania genereaza o crestere de 0,5% a PIB, in plus fata de efectele indirecte asupra productivitatii.

Cu serviciile de broadband mobil, acest procent ar putea creste si mai mult”, a adaugat Millet.

Pana la sfarsitul acestui an Orange va mari viteza de descarcare a datelor la 7,2 Mbps si va introduce tehnologia HSUPA (High-Speed Uplink Packet Access) care va asigura o viteza de incarcare (upload) a datelor de pana la 1,92 Mbps.

Pe viitor, operatorul intentioneaza sa investeasca in dezvoltarea serviciilor de date mobile si sa extinda acoperirea 3G+ si 3G la cele 41 de orase resedinta de judet.

Ce cred analistii pietei
Adrian Spinei: 3G broadband ii are ca tinta pe oamenii de afaceri sau gulerele albe din firme

"Serviciile 3G broadband (HSDPA) nu se adreseaza decat in mod secundar celor care consuma Internet pe telefonul mobil. Motivele sunt doua - primul este numarul redus al terminalelor GSM compatibile HSDPA pe piata la ora actuala, cuplat cu pretul ridicat al acestora. Al doilea motiv este varietatea destul de scazuta de continut destinat telefoanelor mobile”, explica Adrian Spinei

Acesta spune ca “in majoritatea cazurilor “ este vorba “de ecrane in rezolutie QVGA 320x240 de pixeli, pe care vizionarea ocazionala a cate unui clip nu justifica broadband pentru transfer.

O melodie MP3 se descarca in sub un minut pe o conexiune de date 3G "clasic" la 384 kbps, si trebuie sa fii un consumator inrait de MP3-uri ca sa iti cumperi un mobil compatibil HSDPA numai din cauza muzicii”.

Adrian Spinei este de parere ca acest segment contine clienti care poseda un laptop si doresc sa se poata conecta oricand la reteaua firmei lor, la un server de e-banking ori de tranzactii bursiere.

“Este probabil util si pentru cei care lucreaza in presa, pentru transmiterea rapida a materialelor culese pe teren. Sunt cateva nise destul de clare carora se adreseaza diferitele formule de date care includ inevitabil un modem compatibil HSDPA”, adauga Spinei.

Nivelul investitiilor actuale

Potrivit reprezentilor companiei, Vodafone Romania a investit cateva zeci de milioane de euro in dezvoltarea retelelor 3G si 3G broadband si va continua sa investeasca pentru extinderea acestora.”Investitiile noastre se vor concentra in continuare pe extinderea retelei, in paralel cu imbogatirea portofoliului de produse si servicii 3G broadband”, a adaugat Liliana Solomon, precizand ca Vodafone are cea mai mare acoperire a retelei 3G broadband din Romania.

Pe de alta parte, directorul comercial al operatorului Orange a mai declarat pentru HotNews.ro ca investitiile in retelele 3G si 3G+ s-au ridicat la 30 de milioane de euro. Datorita planurilor de extindere teritoriala si imbunatatire a vitezelor de transfer, operatorul a anuntat ca va continua cu alocarea unor sume importante in reteaua de date mobile.

Zapp promite banda larga spre sfarsitul anului

Serviciu: Zapp Online Express are mai multe tipuri de abonament cu tarifare la timp, la volum sau nelimitat. Preturi: Zapp Online Express Unlimited permite contra unui tarif de 39 dolari pe luna, accesul nelimitat la serviciul Zapp de date broadband. Abonamentele cu tarifare la volum sunt de 4 tipuri, permitand un trafic intre 100MB pana la 1 GB, si costa intre 10-35 dolari pe luna. Traficul aditional pentru oricare din aceste abonamente este de doar 0,25 dolari/MB. Abonamentele cu tarifare la timp sunt de doua tipuri, respectiv de 5 sau 15 ore si costa 9 respectiv 19 dolari/luna. Traficul aditional in cazul abonamentelor cu tarifare la minut este de 0,025 dolari/minut in cazul abonamentului de 5h si de 0,02 dolari/minut in cazul abonamentului de 15h.
Zapp va lansa serviciile 3G pre-comerciale spre sfarsitul acestui an

Potrivit informatiilor Zapp, operatorul a oferit servicii de date inca de la lansare, adica din 2001, prin intermediul tehnologiei CDMA 1X, care foloseste o banda de frecventa (de largime 1,25 MHz) atat pentru transmisii de date, cat si pentru voce.

In 2004, operatorul a lansat si serviciul de internet de mare viteza prin tehnologia CDMA2000 1xEV-DO, care ofera o viteza maxima de transfer de pana la 2,4 Mbps pentru download si de pana la 153,4 kbps pentru upload.

Zapp Online Express este serviciul wireless broadband, bazat pe tehnologia CDMA 2000 1xEV-DO (Evolution Data Optimized) si este disponibil in toate cele 40 de municipii resedinta de judet si in alte 24 de orase din tara.

“Intensificarea utilizarii serviciilor broadband precum si o diversificare a serviciilor de acest tip se va remarca pe masura ce vor creste vitezele de transmisii de date si aria de acoperire broadband si pe masura ce si preturile vor deveni mai accesibile.

Zapp ofera deja din 2006 conexiune broadband nelimitata ca volum sau timp la doar 39 dolari/luna, lucru care era de negandit pana de curand”, precizeaza Carmen Lazar, director de comunicare Zapp.

Castigatoare a uneia din ultimele doua licente 3G in 2006, compania a anuntat ca va lansa serviciile 3G pre-comerciale spre sfarsitul acestui an.

Zapp sustine ca va investi peste 50 de milioane de dolari pe piata broadband in acest an

Carmen Lazar a declarat pentru HotNews.ro ca aproximativ 25% din totalul veniturilor Zapp este dat de serviciile de date si ca pentru acest an compania asteapta o crestere semnificativa a acestui segment si implicit a veniturilor generate de serviciile de date.

Zapp intentioneaza sa investeasca in acest an peste 50 milioane de dolari pe piata broadband.

“Planurile de investitie Zapp pentru anul 2007 depasesc pragul de 50 milioane dolari. Investitiile cheie se refera la licenta 3G si spectrul aferent, precum si la achizitionarea echipamentelor necesare pentru dezvoltarea infrastructurii retelei”, a mai precizat Lazar.

Compania vrea sa-si dezvolte in 2007 atat business-ul de voce, cat si cel de date prin lansarea de noi produse.

“Pe partea de date, accentul va fi pus pe dezvoltarea vitezelor de date si a calitatii serviciilor.

Acest lucru se va realiza in doua etape, primul fiind lansarea unei evolutii -REV A - la oferta noastra curenta Zapp Online, care va creste vitezele de descarcare pana la 3.1Mbps, iar spre sfarsitul anului vom lansa serviciile 3G pre-comerciale, moment in care vom deveni si mai competitivi pe acest segment”, a explicat Lazar.

Cosmote vrea o licenta nationala WiMax

Desi a pierdut anul trecut cursa pentru o licenta 3G, Cosmote ofera in prezent transfer de date rapid si access la aplicatii Internet special proiectate pentru telefonul mobil prin GPRS, prin intermediul serviciului i-mode, iar pentru acest an operatorul vrea sa castige o licenta WiMax, cel mai nou sistem pentru extinderea penetrarii broadband in Romania.

“Cosmote va participa anul acesta la licitatia de atribuire a unei licente nationale WiMax, cu scopul de a oferi mai multe beneficii si optiuni clientilor sai. Cosmote va continua si pe viitor sa analizeze oportunitatile de dezvoltare ale unor servicii inovatoare si tehnologii avansate”, au precizat pentru HotNews.ro, oficialii Cosmote.

“Poate peste un an, doi, cand mobilele cu ecrane mari, autonomie buna si compatibilitate HSDPA se vor fi ieftinit suficient, cand continutul dedicat acestora va fi explodat ca varietate si continut, sa putem vorbi despre un potential ridicat de penetrare a serviciilor broadband in randul abonatilor la telefonia mobila. Piata are putere de a creste masiv, dar va mai dura", considera Adrian Spinei.

Concluzie: potentialul de crestere al abonatilor la acest gen de oferte este limitat la numarul de posesori de laptop din Romania.

Tuesday, June 26, 2007

"Harry Potter" pentru mobile, produs în România



Utilizatorii de telefonie mobilă pot descărca jocul "Harry Potter and the Order of the Phoenix"/"Harry Potter şi Ordinul Phoenix", care are la bază noul film produs de Warner Bros. şi care a fost dezvoltat integral în România.Electronic Arts Inc. şi Warner Bros. Digital Distribution au anunţat extinderea universului Harry Potter pe telefoanele mobile. Jocul "Harry Potter şi Ordinul Phoenix" este produs integral de studioul EA Mobile România sub coordonarea EA Marea Britanie. Echipa a fost formată din 12 persoane. "Jocul este sută la sută original şi sută la sută dezvoltat în România", a declarat Mihai Pohonţu, general manager Electronic Arts Mobile. EA a dezvoltat sau portat până acum în cadrul studioului din Bucureşti jocuri pentru telefoane mobile precum "Medal of Honor", "EA Sports Fifa 07", "Need For Speed Carbon", "The Sims 2" şi "Simcity". Asteptam replica celor de la Gameloft . Stim ca puteti !

Friday, June 22, 2007

Exercitiu de imaginatie...

1. Lansat in urma cu doar cateva saptamani, site-ul de sharing kyte. tv a anuntat ca a primit o finantare de la divizia de investitii a Nokia, fara a dezvalui insa cifre concrete. Kyte. tv ofera utilizatorilor posibilitatea de a-si crea propriul canal tv si content video, care pot fi apoi vizionate online, inclusiv de pe telefonul mobil, cu ajutorul unei aplicatii dedicate. Cei de la kyte.tv, nu a exclus varianta semnarii unui acord de distributie cu Nokia desi unul dintre principalii investitori este un cofondator Skype.
Site-ul ofera si un instrument de creare de continut prin intermediul caruia se pot realize slideshowuri si poll-uri interactive.

2. Agentia Europeana pentru Siguranta Aviatica (EASA) a autorizat folosirea
tehnologiei OnAir care permite utilizarea telefonului mobil in timpul zborului cu avionul, pentru inceput avioanele Airbus fiind dotate cu echipamentele respective. Costul unui minut de convorbire va fi de aproximativ 2,5 dolari, iar al unui SMS, de 50 de centi. Numeroase linii aeriene si producatori de aeronave au solicitat utilizarea produsului

Legand cele doua evenimente ar fi interesant daca in timp ce zbori spre Moscova, Londra, Paris sau Barcelona sa poti sa transmiti live pe mobile propria ta emisiune tv cu decor de nori. Poti sa faci din avion o videoconferinta pe mobil cu partenerii tai de afaceri sau sa vezi cu ajutorul mobilului date despre calatorie, cum e vremea pe aeroport. Daca ai GPS incorporat vezi live traseul pe o harta ...cate minute mai ai pana la aterizare.
Ce-ar fi sa trimiteti live pe moblog-ul personal colectiile dvs de nori?

Tuesday, June 19, 2007

Mama trimite-mi niste bani...prin sms.



Compania irlaneză Anam, specializată în servicii moderne de mesagerie în reţeaua de telefonie mobilă, a lansat un serviciu pentru realizarea transferurilor monetare prin SMS, care ar putea revoluţiona piaţa internaţională de profil,
Utilizatorul alege un nume din lista de contacte a telefonului mobil, tastează "cash" şi suma care urmează să fie trimisă în fereastra deschisă pe ecranul dispozitivului mobil şi apasă la final "send" pentru efectuarea transferului din contul bancar propriu către contul persoanei respective. Un sistem automatizat apelează expeditorul mesajului, pentru confirmarea destinatarului şi a sumei trimise, şi, în cazul unui răspuns afirmativ, persoana vizată primeşte un mesaj text prin care este anunţată că transferul a fost pornit. Seviciul, util tuturor persoanelor care au rămas fără numerar la achitarea notei de plată la restaurant, se adresează în special muncitorilor din străinătate care vor să trimită bani în ţara de provenienţă. Pentru a atrage operatorii de telefonie mobilă, Anam spune că serviciul, cu valoare adăugată semnificativă, este un bun instrument de loializare a clienţilor, în contextul în care scăderea numărului de abonaţi este una dintre principalele preocupări ale companiilor de telefonie. Cea mai mare provocare cu care s-ar putea confrunta Anam la furnizarea serviciului de transfer monetar nu este legată de tehnologie, ci de dezvoltarea relaţiilor cu băncile.

Microsoft a lansat o varianta pentru mobile a portalului MSN


Noul portal, care poate fi accesat la adresa mobile.msn.com, ofera servicii de stiri si divertisment, precum si acces la e-mail si mesagerie instantanee. Atunci cand un utilizator acceseaza portalul MSN, platforma detecteaza automat modelul aparatului si optimizeaza site-ul pentru ecranul respectiv.
Relansarea portalului survine la cateva saptamani inainte de intrarea pe piata a mult anticipatului Apple iPhone, care va beneficia de puternicul browser Safari, cu ajutorul caruia utilizatorii vor putea vizualiza paginile Web asa cum au fost concepute pentru computer. Competitia pe piata este acerba. Rivalii Google si Yahoo! incearca sa-si faca simtita prezenta pe acest segment, iar operatorii de telefonie mobila vor sa-si pastreze clientii prin intermediul portalurilor proprii. Microsoft a precizat ca nu va introduce publicitate pe portalul MSN imediat, dar se asteapta sa implementeze bannere sau mesaje publicitare.).

Tuesday, June 12, 2007

Evolutii anormale.... sau lupta de guerilla pe frontul comunicarii.


Acum cateva zile am postat pe Softpedia.com un comentariu in care incercam sa lamuresc pe cineva ca Zapp-ul nu are servicii i-mode (singurul utilizator al licentei i-mode in Romania este Cosmote). Stupoare. Comentariul meu a fost sters de catre moderatorii forumului. Am inteles de pe la colturi ca Softpedia are o intelegere tacita cu Orange (de care sunt si sponsorizati si) pentru care se monitorizeaza posturile. In caz ca apare ceva impotriva Orange sau ceva care nu le convine se musamalizeaza si se elimina intreg sirul de posturi.N-am inteles ce legatura avea acel post cu Orange insa abia acum am inteles ce vroia sa spuna un oarecare forumist din Softpedia.(Welcome To Orange Forum! Nu te obosi să ne critici că noi oricum îţi vom şterge postul.
Mi s-a parut extrem de urata o asemenea intelegere care practic instaleaza cenzura si manipularea brutala in spatiul virtual mai ales ca aveam o parere foarte buna despre Orange. Oameni buni aveti alte arme pentru a comunica si a lupta in guerilla telecomului: creativitate, inovare, implicare , competenta, tehnologii noi, oferte customizate si atragatoare, orientare catre responsabilitatea sociala si bineinteles cercetarea de piata si serviciile client oriented .
Aceasta actiune m-a dus cu gandul rapid la ideea cuiva care dorea o platforma de `marketing prin viu grai' - un portal de Word of Mouth Marketing in Romania, o comunitate de * trenderi ( www.trendagent. ro), consumatori obisnuiti care vor sa-si impartaseasca experientele proprii in legatura cu produsele si serviciile folosite. Dupa aceasta experienta mi-am dat seama ca o astfel de comunitate nu ar putea fi niciodata obiectiva , corecta si neinfluentabila cel putin in Romania.
Brusc aceasta idee frumoasa s-a conturat ca fiind o utopie sau doar un instrument de manipulare si facut bani.

Monday, June 11, 2007

Evolutii normale...


Lumea computerelor desktop evolueaza in sfarsit catre solutiile mobile.Trecerea poate fi observata in cresterea spectaculoasa a transferului de date prin intermediul dispozitivelor mobile precum si a interesului firmelor specializate de cercetare si analiza. Pentru a folosi functii precum editoare de texte si mesagerie instantanee pana la versiunile mobile ale MySpace si ESPN, utilizatorii de computere isi indreapta tot mai mult atentia catre lumea mobila. Jerry Panagrossi de la Symbian observa progresul istoric "film, televiziune, computer si actualul ecran al smart-phone-urilor" subliniind astfel si aparitia celui de "al patrulea ecran",
Divertismentul si publicitatea mobile sunte asteptate sa devina in urmatorii ani unele dintre sursele de venituri cu cel mai rapid ritm de ascensiune atat pentru companiile media, cat si pentru cele de telecomunicatii, in conditiile in care conexiunele 3G vor deveni omniprezente.
Totodata se incearca evaluarea si cercetarea audientei acestor servicii disponibile pe handesturi mobile. Nielsen va incepe urmarirea consumului de continut multimedia precum clipuri video si muzica digitala al utilizatorilor de telefoane mobile, scrie Financial Times.

Noul serviciu, Mobile Vector, va oferi operatorilor de telecomuncatii, agentiilor si companiilor de divertisment informatii mult mai precise cu privire la comportamentul consumatorului. Decizia survine ca urmare a cresterii numarului celor care folosesc telefoanele multimedia si smarphone-urile pentru a accesa internetul si pentru a descarca fisiere multimedia precum clipuri video.

Totodata, o mare parte din continutul destinat telefoanelor mobile este ori gratuit, ori disponibil pe baza unui abonament sau a unei taxe pentru fiecare fisier descarcat si se adauga facturii lunare emise de operator.
Nielsen a anuntat ca va incepe urmarirea comportamentului incepand din luna iulie a acestui an. Pentru a raporta comporamentul media si demografia audientei pentru fiecare operator in parte, Nielsen va folosi in prima instanta informatiile colectate de actualul sistem electronic de audienta tv National People Meter.

La sfarsitul acestui an, compania intentioneaza sa isi extinda noul serviciu Mobile Vector pentru a include si studii asupra utilizatorilor de telefonie mobila care furnizeaza informatii cu privire la consumul de continut media mobil.

Friday, June 08, 2007

Coca Cola savureaza mobile marketingul...


Coca-Cola creează o reţea virtuală sub brandul Sprite, accesibilă doar pe telefoanele mobile Coca-Cola intenţionează să creeze o reţea virtuală sub brandul Sprite, asemănătoare site-urilor MySpace şi Facebook, care va fi accesibilă doar prin intermediul telefoanelor mobile şi care va avea rolul să promoveze băuturile grupului, iniţial printre tinerii din SUA şi China, transmite Reuters. Urmărind un succes similar celui înregistrat de site-uri deţinute de companii media, precum MySpace al grupului News Corp, cel mai mare producător de băuturi răcoritoare la nivel mondial a anunţat că va înfiinţa o reţea în cadrul căreia membrii îşi pot crea propriul profil, pot posta fotografii şi să întâlnească noi prieteni. Site-ul va fi folosit pentru promovarea brandului Sprite, prin piese muzicale şi clipuri video oferite gratuit vizitatorilor care scriu un număr pin găsit sub capacele sticlelor.
Piaţa de publicitate prin telefonia mobilă va creşte de peste patru ori în 2007, la 275 de milioane de dolari şi posibil la 2,2 miliarde de dolari în 2010, de la 60 de milioane de dolari anul trecut, potrivit Yankee Group. Unii experţi în domeniul media estimează că piaţa de publicitate mobilă ar putea ajunge la cinci miliarde de dolari, în decurs de cinci ani.

Wednesday, June 06, 2007

Empatie controlata...


De curand am citit un articol in Business Magazin in care se pare ca oamenii de stiinta au realizat un prototip de panou publicitar stradal care poate spune cand cel aflat in fata lui este plictisit si cand este atent. Chiar si acum exista panouri outdoor care comunica prin text si imagini cu cei care trec prin fata lor. Sistemul este compus dintr-un ecran pe care este difuzat un spot publicitar si o camera de filmat . Programul software folosit de camera video poate spune daca privirea celui aflat in fata este orientata catre reclama sau nu. Daca privitorul arata vreun semn de interes si nu pleaca imediat, sistemul prelungeste durata spotului sau daca privitorul este plictisit de reclama se poate incerca atunci captarea atentiei cu un spot pentru un alt produs. Cercetatorii lucreaza acum la o versiune viitoare a programului, care sa faca diferenta intre adulti si copii, folosindu-se de expresiile faciale si calcularea inaltimii. Panourile electronice care isi pot schimba continutul cu usurinta pe parcursul zilei, afisand de exemplu reclame la cereale dimineata si la emisiuni TV pe parcursul serii.
Stau si ma gandesc .. de ce se chinuiesc oamenii astia cand au la indemana un canal mult mai personalizat, mai usor cuantificabil-masurabil, mai flexibil si chiar si mai usor de manipulat ? Nu cred ca e greu sa faci un panou care sa trimita pe telefonul mobil reclame si mesaje publicitare celor care trec prin preajma. Ce-ar fi ca acest panou sa interogheze bazele de date a operatorilor de telefonie sau chiar ale politiei? Ar putea sa afle despre trecator toate informatiile necesare... Daca e barbat sau femeie, ce varsta are, daca e ziua lui sau a vreunui prieten, daca are programare la dentist , daca i-a expirat permisul sau daca asculta un anumit gen de muzica sau prefera o anumita mancare.? Camera senzitiva la emotii poate fi incorporata in telefon si acesta sa transmita toate datele catre panoul publicitar...Suna a Big Brother dar...
Fluxul de reclame afisate in functie de zi sau noapte e deja floare la ureche ( vezi portalul Vodafone Live! – care baga ziua pe prima pagina stiri si vreme si seara scot in fata pagini erotice sau transmisii sportive)
Suntem departe? Povestesc filme SF? Chiar la CERF Cosmote a folosit un produs bluetooth prin care transmitea ringtones-uri si wallpapere cu Tiesto pentru a promova serviciul i-mode iar Vodafone a incercat acum ceva ani la lansarea busolei Connex sa transmita mesaje publicitare in functie de localizare...
Si totusi .. de ce se misca asa de greu publicitatea de mobil (in Romania) ? De ce nu se reglementeaza odata si de ce nu apar mai repede serviciile de voce advertising based?

Thursday, May 31, 2007

Incredibil ! Microsoft Surface



Microsoft a anuntat la conferinta D 5 ca a construit o masuta de cafea care va schimba lumea. Intr-adevar e fascinant ceea ce au realizat oamenii de acolo: nu vom mai avea nevoie de soricei, fire, sau alte unelte.. totul se va face prin atingere cu mana si daca merg mai departe si ma gandesc la tehnologiile bazate pe voice recognition cred ca viitorul e mai aproape decat credem. Bravo Bill !
Asteapta sa se incarce filmul de mai jos. Merita.

alte linkuri
http://www.microsoft.com/surface/
articol
link


Wednesday, May 23, 2007

Piata publicitatii mobile - Triplare pana in 2010

















Piata publicitatii mobile, evaluata in prezent la 500 mil. dolari (370,6 mil. euro), ar putea creste de cateva ori in urmatorii ani, scrie presa internationala.

Cea mai precauta estimare prevede ca piata publicitatii pe telefoane mobile va atinge 574 mil. $ anul acesta si va creste de trei ori pana in 2010. Analistii estimeaza comercializarea a 250 mil. telefoane inteligente in 2008. Mesajele publicitare pe mobil vor fi difuzate si in functie de locatia utilizatorului.

Mesajele publicitare sub forma de text au dominat piata din SUA, fiind folosite chiar de Hillary Clinton si John Edwards in campaniile prezidentiale. Insa, rata inca redusa de utilizare a telefoanelor cu functii avansate - care permit vizionarea paginilor Web sau pozitionarea pe glob - au ingreunat adoptarea la scara larga. In urmatorul an, analistii estimeaza ca vor fi comercializate 250 mil. dispozitive smartphone. Producatori de telefoane, precum Nokia, au inceput comercializarea primelor modele cu functii de pozitionare GPS. Astfel de chip-uri de pozitionare le-ar permite comerciantilor sa trimita mesaje publicitare consumatorilor aflati in apropiere.

"Atunci cand stim unde se afla telefonul, publicitatea are o tinta mult mai precisa", a declarat David Erskine de la Telefonica, seful operatiunilor mobile din afara Spaniei. Sprint Nextel, al treilea mare operator de telefonie mobila din SUA, a lansat saptamana trecuta serviciul de cautare "Ask Mobile GPS", dezvoltat de InterActiveCorporation. Serviciul va ajuta consumatorii sa gaseasca prieteni, magazine sau alte servicii, in functie de locatia in care se afla. Compania inca nu utilizeaza serviciul ca pe o platforma publicitara, insa acesta le-ar permite cumparatorilor de publicitate sa afle nu numai cine i-a contactat in urma vizionarii reclamelor, ci si cine a intrat in magazinele lor.

Friday, May 18, 2007

I-mode de la Cosmote


S-a lansat si i-mode cu participarea japonezilor si a unui super concert cu DJ Tiesto. Foarte tare si japonezii (care ne-au fascinat cu telefoanele lor care inca sunt cu 5 ani mai departe decat ce misca prin Europa) si Tiesto care a dat un spectacol magnific ! Despre i-mode putem sa spunem in prima faza ca da acces utilizatorilor la 63 de site-uri oficiale, care furnizează informaţii în timp real, grupate în 12 categorii, şi a nume "ªtiri&Vreme", "Sport", "Divertisment", "Reviste", "Cumpără online", "Info&Hărţi", "Finanţe&Bănci", "Tonuri de apel", "Imagini", "Jocuri", "Chat&Dating" şi "Erotic". Printre furnizorii de conţinut ai Cosmote România se numără MEDIAFAX, Ziarul Financiar, CNN, Euronews, Eurosport, Neogen, Realitatea News, Gazeta Sporturilor, Vanguard, Bancpost şi Alpha Bank, precum şi cu dezvoltatori de jocuri interactive. O parte din site-urile oficiale i-mode sunt disponibile gratuit, iar altele pot fi accesate doar prin plata unei taxe. Clienţii Cosmote România au posibilitatea prin i-mode să trimită şi să primească e-mailuri de până la 4.000 de caractere, împreună cu imagini, sunete şi clipuri video, către terminale mobile compatibile i-mode, calculatoare sau adrese de e-mail standard. Pentru accesarea i-mode, clienţii Cosmote România au la dispoziţie patru terminale mobile. Clientii pot opta pentru acces pentru o zi la 0,12 euro/zi sau să navigheze nelimitat pentru un abonament de trei euro/lună. Tariful pe zi şi lunar includ navigarea în portalul i-mode, utilizarea e-mailului şi a serviciului MMS.

Cosmote a comunicat pe toate cananlele evenimentul dar ce mi s-a parut interesant este faptul ca a folosit un alt serviciu inovator pe piata romaneasca ProxyCast, pus la dispozitie de compania Personal Networks la concertul Tiesto
Serviciul a permis participantilor care se aflau in perimetrul evenimentului si isi activeau Bluetooth-ul sa primeasca gratuit o serie de ringtonuri si wallpapers (imagini) cu Tiesto, cel mai cunoscut DJ din lume, direct pe telefonul mobil, pe toata durata concertului

Monday, May 07, 2007

Nu stim cine e dat-o insa nu se prea pricepe.



Toate ziarele anunta ca operatorul Cosmote "va prezenta la expozitia IT&C CERF 2007 serviciul i-Mode, care permite accesarea internetului de pe telefonul mobil".
Nu stiu de unde a pornit insa cred ca ziarele au preluat o stire de la cineva care nu prea a aprofundat problema.

Tehnologia i-mode a fost lansata in anul 1999 de operatorul japonez DoCoMo. I-mode nu permite accesarea internetului ci este un serviciu de wireless Internet foarte popular in Japonia si in alte tari, o adevarata filosofie bazata pe ideile lui Takeshi Natsuno responsabil pentru business development in DoCoMo. E ca si cum ai spune ca Wap-ul permite accesarea internetului e telefonul mobil.
WAP-ul ca si i-mode "este un standard international pentru aplicatii care folosesc internetul wireless. Spre deosebire de standardul WAP care foloseste WML-ul ca protocol i-mode-ul imprumuta de la internetul "fix" formate da date ca C-HTML bazat pe HTML. De asemenea a devenit un succes in Japonia datorita modelului de business promovat care se comporta ca un ecosistem ( in care toti stakeholderii sunt motivati in aceeasi masura) dar si al serviciului de e-mail incorporat in telefon care permite dezvoltarea de aplicatii adiacente.
Vom vedea ce inseamna i-mode peste 2 zile. Mai avem putina rabdare...

Microsoft si Splendid Media ataca publicitatea pe mobil...

Cam tare alaturarea intre gigantul Microsoft si Splendid Media...Am vrut sa le pun alaturi ca sa evidentiez faptul ca placinta se poate umfla atat de tare incat unii viseaza ca macar firmiturile sa sature niste "pohte"...

Microsoft a anuntat ca va achizitiona compania ScreenTonic, ce se ocupa cu publicitatea pe telefoanele mobile, in scopul de a avea un punct de pornire in acest domeniu ce este in plina expansiune, potrivit International Herald Tribune.

Publicitatea pe telefoanele mobile este mica in comparative cu cea de pe Internet, insa este o tinta atat pentru Microsoft, cat si pentru Google si Yahoo. Publicitatea pe internet este o industrie ce a ajuns la cateva miliarde de dolari in doar cativa ani, si se spera ca si publicitatea pe telefoanele mobile sa cunoasca o crestere asemanatoare.

Piata de publicitate pe telefoane mobile in SUA a ajuns anul trecut la 421 de milioane de dolari si va creste pana la 4,8 miliarde de dolari pana in 2011, conform companiei de cercetare de piata eMarketer.

Microsoft planuieste sa ajunga Google construindu-si propriul motor de cautare si dezvoltand un sistem de administrare a publicitatii.

Un studiu realizat de AdMOb si adus in atentie de Splendid Media Interactive - furnizor ce ofera si servicii de mobile marketing - arata ca Romania se situeaza printre primele tari din lume in ceea ce priveste publicitatea pe telefonul mobil
Gratie parteneriatului exclusiv cu Ad2Go, Splendid Media Interactive este singura regie din România care vinde publicitate pe mobil, in cadrul aplicatiilor java.

Advertising pe telefonul mobil este un miraj pentru multi visatori care spera sa vinda continut. Deocamdata raman la ideea ca operatorii de telefonie mobila au inca pe masa lor aceasta placinta aburinda. As putea sa dau din nou exemplu pe Mfun care a incercat sa muste din bunatati insa din pacate a ramas fara dinti. Apropos , de cand s-au lansat au contractat vreo reclama pentru serviciile lor?( AD2go=Mfun pentru cine nu stie). Nu sunt carcotas, chiar le doresc succes si sunt curios daca au reusit sa sparga gheata. ( devreme ce nu am vazut inca alte aplicatii in afara de cele cu care s-au lansat presupun ca nu le merge extraordinar...)

Monday, April 23, 2007

Apar din ce in ce mai multe programele romanesti pentru telefonul mobil ...

ADP Timisoara si firma Piconet au introdus un sistem de plata a parcarii cu ajutorul telefonului mobil. In functie de zona in care se afla, utilizatorul trebuie sa apeleze un numar de telefon cand a inceput parcarea si un alt bip la un numar unic cand a terminat. Taxa corespunzatoare timpului de parcare ii este extrasa automat.

Thursday, April 19, 2007

Harti gratuite pentru telefoanele mobile

Pe site-ul www.map24.com se gaseste o aplicatie online care ajuta orice persoana sa isi calculeze traseul optim catre o anumita destinatie. Hartile rutiere cu principalele sosele si autostrazi din toate tarile lumii sunt disponibile in format electronic, iar aplicatia poate fi instalata si pe telefonul mobil.

Plati direct de pe telefon

Cea mai fierbinte provocare la nivel mondial ce vizeaza acumlarea de bani, vine dinspre cardurile inteligente si telefoanele mobile, care au ajuns sa reprezinte noile instrumente preferate pentru platile electronice in multe parti ale lumii. Astfel, fani echipei americane Atlanta Hawks au testat deja terminalele Nokia (dedicate si relationate cu propriile carduri VISA) la intrarea in stadion si pentru cu,pararae de racoritoare. Companiile Vodafone din Marea Britanie si Citigroup din SUA lanseaza, la randul lor, un serviciu de transfer international d ebani, derulat deja cu succes de compania M-Pesa in Kenya. Sir John Bond, fostul presedinte al grupului bancar HSBC si actualul presedinte al Vodafone UK, a fost pana la urma convins ca sistemele de plati la distanta si telefonia mobila pot converge in mod eficient.

Tuesday, March 20, 2007

Intra si Google in lupta. Vrea propriul telefon mobil.

Google isi dezvolta propriul telefon mobil, sustin analisti si surse din industrie, iar un oficial al companiei a confirmat faptul ca Google "investigheaza" un astfel de proiect, scrie presa internationala.
Dispozitivul produs de Google va avea un pret redus, care va avea acces la Internet si va dispune de un ecran color.
"Telefonia mobila este un segment important pentru Google", a declarat purtatorul de cuvant Erin Fors, care nu a dorit sa dezvaluie prea multe detalii. "Ramanem orientati pe dezvoltarea aplicatiilor si consolidarea parteneriatelor cu liderii industriei", a adaugat Fors.
Richard Windsor, analist la Nomura Londra, a precizat saptamana trecuta ca reprezentantii Google au confirmat in cadrul targului CeBIT din Germania ca lucreaza la propriul telefon mobil.Un analist de la Polaris Venture Partners a declarat ca o sursa din interiorul companiei l-a informat ca Google lucreaza la un dispozitiv de tip BlackBerry, care va permite efectuarea de apeluri de voce pe Internet.

Friday, March 16, 2007

Microsoft tinde sa dezvolte softuri de recunoasterea vocala


Grupul american Microsoft va prelua Tellme Networks, specializată în tehnologia de recunoaştere vocală, pentru a extinde prezenţa principalului producător mondial de software pe segmentul comunicaţiilor şi al căutării de informaţie prin intermediul telefoanelor mobile

Wednesday, March 07, 2007

Venituri Orange si Vodafone pe 2006

Din Zf aflam ca Orange Romania, cel mai mare operator de telefonie mobila de pe piata locala, a incheiat anul 2006 cu venituri de 1,082 mld. de euro, in crestere cu 24,4% fata anul 2005, conform rezultatelor financiare auditate publicate ieri de France Telecom, actionarul majoritar al companiei.

Compania nu a publicat date referitoare la nivelul profitului pe anul trecut. In 2005, Orange Romania a obtinut un profit brut de 324,4 mil. euro, la o cifra de afaceri de 870 mil. euro.

Orange avea la sfarsitul anului trecut un portofoliu de 8,043 milioane de clienti, in crestere cu 18% comparativ cu decembrie 2005. La sfarsitul anului 2006, Orange Romania avea 383.000 de clienti EDGE si 3G. Investitiile Orange in dezvoltarea filialei din Romania se ridica la peste 1,2 miliarde de euro, anul trecut fondurile fiind directionate in principal in extinderea retelei 3G, care acopera in prezent peste 20 de orase, a retelei EDGE, extinsa la nivel national, precum si a canalelor de distributie.

France Telecom a inclus Romania pe lista pietelor cu cele mai ridicate rate de crestere din 2006, alaturi de tari ca Egipt, Republica Moldova, Polonia si Slovcia.

Principalul concurent al Orange de pe piata locala este Vodafone Romania, care a anuntat pentru anul trecut venituri de peste un miliard de euro si un numar de 7,717 milioane de clienti. France Telecom a anuntat ca profitul net al grupului a scazut anul trecut cu 28%, la 4,13 mld. euro, de la 5,7 mld. euro in urma cu un an, pe fondul masurilor de restructurare si al presiunii asupra preturilor pe pietele de telefonie fixa si mobila.

Veniturile aferente anului trecut, calculate in termeni comparabili, au urcat cu 1,2%, la 51,7 miliarde de euro.

In pofida profitabilitatii mai mici, France Telecom, cel mai mare operator francez de telecomunicatii, care detine operatorul de telefonie mobila Orange, intentioneaza sa mentina dividendele din acest an la nivelul de 1,2 euro pe actiune. "Faptul semnaleaza ca France Telecom spera sa faca o achizitie sau cel putin lasa optiunea deschisa", a declarat un analist din Londra.

Grupul a mai anuntat ca va continua sa urmareasca noi achizitii, in regiuni precum Orientul Mijlociu, Africa si Asia, unde ritmurile de dezvoltare sunt mai ridicate decat in Europa de Vest.

Wednesday, February 28, 2007

Codurile de bare citite de mobile

Liderii industriei comunicatiilor mobile s-au intanit pentru a dezbate transformarea telefoanelor mobile in cititoare personale de coduri de bare - o manevra care ar putea stimula piata publicitatii mobile, scrie Financial Times. Utilizatorii care isi indreapta telefoanele cu camera catre coduri de bare speciale tiparite pe reclame sau pe ambalajele produselor, vor putea afla informatii aditionale sau descarca instantaneu cupoane de reducere sau alte oferte de marketing. Desi acest serviciu este raspandit in Japonia si Coreea de Sud, folosirea telefoanelor mobile pentru a citi coduri de bare este destul de rara in restul lumii. Progresul a fost incetinit de lipsa tehnologiei care ar permite oricarui telefon sa citeasca orice cod de bare si apoi sa acceseze Internetul pentru a transmite si primi informatiile relevante.

Friday, February 09, 2007

Nokia oferă hărţi descărcabile gratuite pentru utilizatorii de dispozitive mobile

Nokia a anunţat că, începând de astăzi, platforma cartografică şi de navigaţie smart2goTM poate fi descărcată gratuit (www.smart2go.com), oferind astfel, pentru milioane de utilizatori, cea mai extinsă acoperire cartografică disponibilă pentru dispozitive mobile. Platforma oferă hărţi pentru peste 150 de ţări, iar suportul complet pentru navigaţia „pas cu pas” (prin satelit) este disponibil în peste 30 de ţări. Prin intermediul aplicaţiei, utilizatorul îşi poate afla poziţia pe hartă, poate căuta puncte de interes şi poate trasa gratuit rute spre destinaţia dorităPlatforma conţine peste 15 milioane de puncte de interes, prin intermediul cărora utilizatorii pot fi îndrumaţi spre cele mai interesante destinaţii turistice, restaurante sau locuri de cazare aflate în apropierea lor. Utilizatorii pot să selecteze locaţiile preferate şi să le trimită prietenilor prin mesaje multimedia, prin tehnologia fără fir Bluetooth, prin infraroşu sau email. Aplicaţia permite, de asemenea, trimiterea de secţiuni de hartă sau de rute, precum şi salvarea de hărţi în galeria dispozitivului, sub formă de capturi de ecran. Mărci bine cunoscute, precum McDonald’s, îşi vor putea indica prezenţa într-o anumită zonă prin plasarea de pictograme cu însemnele mărcii pe hărţi digitale descărcate pe milioane de dispozitive mobile. Smart2goTM este o soluţie de navigaţie hibrid: datele cartografice furnizate de Tele-Atlas şi Navteq pot fi descărcate prin intermediul unei reţele fără fir (de ex. GPRS/3G/WLAN) şi stocate pe cartela de memorie a dispozitivului. După salvarea datelor cartografice, nu mai este necesară stabilirea unei conexiuni de reţea pentru ghidare şi navigaţie. Pentru descărcarea fişierelor de dimensiuni mari, platforma pune la dispoziţie o aplicaţie desktop pentru PC.

Thursday, February 08, 2007

Vodafone live! cu MySpace...Pe cand Orange cu You Tube?

Clienţii Vodafone vor putea accesa MySpace, site-ul-suport pentru una dintre cele mai cunoscute comunităţi online la nivel mondial, prin intermediul telefoanelor mobile, în urma unui acord încheiat cu grupul News Corp, "Parteneriatul va permite clienţilor Vodafone să acceseze MySpace mobile, să-şi editeze propriul profil MySpace, să îşi facă noi prieteni, să publice fotografii şi bloguri şi să trimită şi să primească mesaje, indiferent de locul unde se află", Vodafone va lansa serviciul pentru început în Marea Britanie, în prima jumătate a anului. Ulterior, o serie de modele de telefoane vor fi prevăzute cu soft-ul necesar pentru accesarea MySpace, iar acesta va putea fi descărcat de pe portalul Vodafone live !

Wednesday, February 07, 2007

Peste 700.000 de abonaţi la DTH

Piaţa românească de televiziune digitală de tip Direct to Home (DTH) este împărţită, în prezent, de cinci platforme DTH care însumează peste 700.000 de abonaţi, dintre care circa 500.000 doar la Digi TV. Prima platformă, Digi TV, a fost lansată în urmă cu peste doi ani ani de operatorul de cablu RCS&RDS, fiind urmată, în primele luni ale anului 2005, de platforma FocusSat, operată acum de cablistul UPC, apoi de Max TV, operată de o asociaţie a cabliştilor mici şi mijlocii, şi, în luna aprilie a anului 2006, de Boom TV, platformă operată de grupuri de investiţii israeliene şi britanice. Ultima platformă lansată pe piaţă, Dolce operată de compania de telefonie fixă Romtelecom.

Thursday, February 01, 2007

Veniturile si clientii ...Oare degeaba a fost Gates in Romania?

Poza n-are nici o legatura cu postul...dar mi-a placut mie :)












Veniturile Orange România au crescut cu 25,6% în 2006, la 1,08 miliarde de euro Orange România a încheiat anul 2006 cu venituri totale de 1,083 miliarde de euro, cu 25,6% mai mult faţă de anul precedent, şi un portofoliu de 8,043 milioane de clienţi, în creştere cu 18% comparativ cu decembrie 2005, a anunţat, operatorul de telefonie mobilă. La sfârşitul anului 2006, Orange România avea 383.000 de clienţi EDGE şi 3G, se arată într-un comunicat al operatorului remis, joi, agenţiei MEDIAFAX. Investiţiile Orange în dezvoltarea filialei din România se ridică la peste 1,2 miliarde de euro, anul trecut fondurile fiind direcţionate în principal în extinderea reţelei 3G, care acoperă în prezent peste 20 de oraşe, a reţelei EDGE, extinsă la nivel naţional, precum şi a canalelor de distribuţie. Al doilea mare jucător pe piaţa internă a telefoniei mobile, Vodafone România, a anunţat că numărul de clienţi a atins 7,71 milioane la finele anului trecut. Compania nu a precizat valoarea veniturilor. Serviciul de telefonie al RCS&RDS a depăşit 642.000 de clienţi la sfârşitul anului 2006 Numărul abonaţilor la serviciul de telefonie fixă RDS.Tel a depăşit 642.000 la sfârşitul anului trecut, înregistrând o creştere de aproximativ 17% faţă de luna iunie 2006, a anunţat, joi, compania RCS&RDS. "Creşterea numărului de abonaţi RDS.Tel din ultimul an a determinat implicit şi intensificarea traficului de voce efectuat în reţeaua proprie. Serviciul RDS.Tel este disponibil în 128 localităţi din 39 de judeţe.

Wednesday, January 31, 2007

Internet pe mobil

Din ZF aflam ca utilizatorii din Romania genereaza 5% din traficul realizat pe Internet cu ajutorul telefonului mobil. Studiul a fost realizat de compania americana de publicitate online AdMob pe baza monitorizarii retelei de parteneri ai companiei americane. Romania se afla pe locul 5 in topul tarilor cu cel mai mare trafic realizat de pe telefonul mobil, cu aproximativ 22 de milioane de pagini vizualizate lunar. Pe primul loc se afla SUA (90 mil.), urmata de Africa de Sud (66 mil.), India (57 mil.) si Marea Britanie (53 mil.), conform unui clasament realizat de compania americana. In cadrul studiului, oficialii AdMob au stabilit ca oamenii intra pe Internet cu ajutorul telefonul mobil in special pentru a intra in contact cu comunitatile virtuale (45%) si pentru download (44%).

Monday, January 15, 2007

1 milion de numere pentru RCS&RDS destinate telefoniei mobile.

RCS&RDS a solicitatAutorităţii Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei (ANRCTI) un milion de numere pentru furnizarea de servicii de telefonie mobilă. ANRCTI va analiza solicitarea şi trebuie să dea un răspuns în termen de cel mult trei săptămâni de la data depunerii cererii, potrivit legislaţiei actuale. Compania va lansa servicii comerciale de telecomunicaţii din generaţia a treia (3G) în cursul lunii februarie.
La sfârşitul anului 2006, Orange si Vodafone au estimat fiecare cate 250.000 clienţi pe segmentul 3G.

Friday, January 12, 2007

Am primit pe mail un scenarriu BBC


Ne aflam in anul 2025. Telefonul mobil este, acum, mai mult decit un aparat care asigura comunicarea. Este numit, in continuare, „mobil“ dintr-un obicei, insa el este agenda, un instrument media pentru distractie, permite efectuarea de plati, este un centru de securitate si multe altele. Scenariul ii apartine lui William Webb, doctor in telecomunicatii, citat de varianta electronica a BBC.

Intr-o zi tipica, afirma acesta, mobilul va incepe sa lucreze inainte ca utilizatorul sa se trezeasca. Pentru ca stie programul de calatorie al acestuia, poate verifica problemele care pot aparea pe traseu, fie pe sosea sau pe calea ferata, si poate ajusta ora la care trebuie trezit utilizatorul pentru a-i prezenta cea mai buna ruta pentru calatoria respectiva.

Poate controla locuinta, reprogramind sistemul de incalzire centralizata in cazul in care este nevoie de o trezire inaintea orei programate, si poate trimite alerte daca sistemul de securitate a locuintei este declansat.

Reprezinta sistemul de plata al stapinului sau - apropiind telefonul de un senzor al unei bariere, se poate plati automat pentru biletul de parcare sau se pot cumpara obiecte din magazine.

Distractie si secretariat

Telefonul reprezinta si un adevarat templu al clipelor placute care trebuie petrecute departe de locuinta. Pe linga stocarea fisierelor audio sau video, asa cum se intimpla deja in ziua de azi cu anumite telefoane, va lucra cu sistemul electronic de acasa, identificind muzica sau filmele care ar putea interesa utilizatorul si descarcindu-le pentru ca acestea sa poata fi accesate in mijloacele de transport sau in alte momente libere din programul zilei.

De asemenea, va decide in mod inteligent ce trebuie sa faca in cazul apelurilor sau mesajelor care sosesc. Pentru ca detine programul zilnic, va sti sa redirectioneze apelurile catre mesageria vocala cind persoana care-l foloseste se afla intr-o intilnire, mentionind, poate, un text sumar legat de cel care a efectuat apelul si de tipul acestuia.

Dietetician si ghid

Intelegind aproape toate aspectele vietii utilizatorului sau, telefonul poate oferi multe servicii noi, care acum par din scenarii SF.

Spre exemplu, poate planifica o cina sanatoasa, pe baza preferintelor stocate si a continutului probabil al frigiderului, ceea ce este posibil prin accesarea chitantei saptaminale de la magazinul alimentar si eliminarea produselor folosite deja in cursul saptaminii sau care sint expirate.

Mobilul poate oferi, de asemenea, indrumari pentru gasirea unei adrese, ofera alerte despre prietenii aflati in vecinatate sau poate actualiza harta familiei, prin care fiecare membru al acesteia stie permanent unde se afla ceilalti.

A parasi locuinta fara telefonul mobil va deveni ca si cum persoana respectiva ar pleca fara portofel, chei, telefon, acte de identitate si playerul audio in acelasi timp - aproape inimaginabil.

Cinci functii in 10 ani
Mobilele vor continua sa creasca in inteligenta, oferind si ecrane sensibile pe baza de atingere cu rezolutii tot mai mari, recunoasterea comenzilor vocale care sa functioneze intr-adevar, o memorie si o capacitate de stocare mult mai mari. Pe aceste mobile vor exista programe inteligente, capabile sa invete despre comportamente, sa prezica nevoi si sa se integreze cu un numar in crestere de baze de date, precum actualizari ale orarelor de la marii operatori de transporturi. Acum 10 ani, mobilul era un aparat folosit strict pentru voce. Astazi citeste si text si este, in plus, aparat foto, player audio si video si agenda.

Thursday, January 11, 2007

I-phone versus LG KE850

Spuneam in postul anterior ca marea lansare a celor de la Apple nu mi se pare mare stire ci ca mi s-a parut mai interesanta fuziunea celor de la Ote cu austriecii...Acum vin si cu argumente pentru faza cu I-phone...
Iata telefonul LG KE850 care deja a castigat the International Forum Design Product Design Award pentru 2007
Cine a copiat pe cine?....O fi o chestiune de spionaj industrial?/



Noutati : I-phone de la Apple si fuziuni interesante...

Desi vestea ca ieri Apple a lansat telefonul mobil iPhone si ataca piata clientilor BlackBerry si Treo este stirea zilei in domeniu, totusi pana cand e previzionat sa ajunga si pe piata noastra ( adica in 2008) mai avem de asteptat. Mi se pare interesanta o alta stire din domeniu, faptul ca grupurile de telecomunicatii Telekom Austria si Hellenic Telecom (OTE) se afla in negocieri avansate de fuziune, iar detaliile privind o eventuala tranzactie ar putea fi stabilite chiar la inceputul acestui an ( adica 2007) . Grupurile implicate pastreaza tacerea asupra discutiilor, dar acestea sunt intr-un stadiu avansat, iar tranzactia este sprijinita de guvernul de la Viena. Grupul rezultat ar avea o capitalizare de piata de peste 20 mld. euro si 26.000 de angajati, iar sediul central va fi stabilit la Viena. Cele doua companii au valori de piata apropiate, de circa 11 mld. euro fiecare, si profituri apropiate ca valoare. OTE este actionarul majoritar al RomTelecom, cu o participatie de 54,01%, si este prezent in Romania prin Divizia sa Cosmote si este de asemenea prezenta pe piata telefoniei din Albania, Macedonia si Bulgaria.
In momentul in care vor intra austriecii pe piata telecom lucrurile se vor mai schimba prin Romania....

Wednesday, January 10, 2007

Google News optimizat pentru telefoanele mobile

Google face inca un pas catre telefonia mobila, pentru ca motorul de cautare a optimizat Google News pentru telefoanele mobile, demonstrand capacitatea sa de a face din acestea un instrument de baza pentru accesarea de informatii folositoare si relevante, chiar si atunci cand suntem pe fuga.In momentul in care utilizatorii de telefoane capabile sa acceseze Internetul viziteaza google.com, vor putea observa un nou link care indica titluri de stiri. Acestia pot cauta stiri dintr-o gama variata de categorii, depistarea informatiei dorite putand fi facuta in functie de subiect sau categorii cum ar fi Afaceri, Stiinta/Tehnologie, Sport, Sanatate si Divertisment.In partea de jos a paginii, utilizatorii vor putea vedea momentul in care informatiile de pe pagina au fost updatate ultima oara. Acestia nu vor plati taxe suplimentare pentru acest serviciu,
ci doar suma pe care o platesc de obicei pentru a folosi Internetul de pe telefonul mobil.Serviciu este deocamdata accesibil doar pentru abonatii din Statele Unite, insa sunt analizate noi posibilitati de a introduce acest serviciu si pe alte piete internationale.

2007- anul internetului mobil

Mici bijuterii electronice portabile care ne vor ocupa buzunarele si gentile - acesta este, in viziunea AFP, noua revolutie in telecomunicatii. Revolutia internetului mobil, la fel de spectaculoasa ca si cea inregistrata in urma cu un deceniu, cand internetul a “navalit” in casele si birourile din toata lumea.La Consumer Electronics Show , care are loc intre 8 si 11 ianuarie in Las Vegas, marii jucatori din IT&C au aruncat pe piata oferte care se adreseaza unei piete uriase: pana acum, doar 10% dintre utilizatorii de telefonie mobila folosesc aceasta facilitate.Ce au prezentat jucatorii importanti? Super-telefoane sau aparate portabile dotate cu ecrane tactile, conexiune la internet sau cu camere si sistem de pozitionare GPS. Adica servicii asemanatoare celor oferite de PC-uri, cu toate dotarile si avantajele acestuia, avand insa in plus avantajul mobilitatii.Pana acum, giganti precum Yahoo, Google si MSN, dar si MySpace si YouTube s-au adaptat deja telefoanelor mobile. Luni, grupurile MediaFlo si Samsung au anuntat aparitia sistemului de difuzare al televiziunii prin telefon sau un cititor video portabil.

Tot luni si tot in Las Vegas, oficiali ai Nokia si Motorola au vorbit despre noua revolutie din IT&C. "Mobilitatea va schimba cu siguranta internetul”, a declarat Olli-Pekka Kallasvuo, CEO Nokia.“Nu este decat inceputul, totul se va succeda intr-o viteza ametitoare de-acum inainte”, a spus si Ed Zander, patronul de la Motorola - numarul doi in telefonia mobila.Grupul Yahoo a trecut si el in ofensiva luni, lansand un portal si un motor de cautare special adaptate pentru utilizatorii de internet mobil. Nici rivalii sai nu stau cu mainile in san: Google a lansat recent Google Mobile, o versiune pentru serviciile mobile, iar Microsoft - un motor special destinat mobilelor, sub numele de Live Search for Mobile.In acest moment, conform AFP, cea mai mare parte a clientilor de telefonie mobila folosesc mobilul doar pentru a servicii de voce, dupa cum afirma si analistul Carmi Levy.Un alt sondaj arata ca doar 3,8% dintre americanii care au telefoane mobile au ales un model inteligent, in vreme ce 8,8% dintre europeni au facut aceasta alegere.

Servicii de management al prezentei. Mobility.

Un articol interesant al lui Bogdan Pencea de la Business Magazin .

In viitor telefoanele ar putea sti sa realizeze „managementul prezentei“. De fapt nu e nimic nou, e doar alaturarea aplicatiei de messenger la telefonul mobil.

Acele indicii de status, care apar in programele de instant messenger si care le spun celorlalti daca posesorul este ocupat, ce fel de muzica asculta si ce face, in general, pot fi deja folosite prin aplicatia Jaiku pe telefonul mobil. Cand este cautat un nume in agenda telefonului, in dreptul fiecaruia apar indicatii despre locul unde se afla sau ce face proprietarul telefonului.

Jyri Engestrom, finlandezul antreprenor care a inventat Jaiku, spune ca serviciul realizeaza ceea ce el numeste „prezenta bogata“ (rich presence) a utilizatorului. Software-ul Jaiku poate fi descarcat pe un numar limitat de modele de telefoane, respectiv Nokia care se bazeaza pe platforma software S60. Odata instalat insa, Jaiku spune proprietarului tot ce poate despre unde sunt prietenii, ce fac, cine e cu ei, cand au folosit pentru ultima oara telefonul si pentru cat timp. Serviciul isi avertizeaza utilizatorii si de fiecare data cand un prieten adauga un articol pe blog sau poze pe albumul online. „Am directionat toate informatiile digitale despre cei cunoscuti intr-un singur canal de comunicare si l-am combinat cu locul fizic unde se afla. Poti astfel sa stai mai aproape de persoanele la care tii cel mai mult“, spune finlandezul Engestrom. Sau cat mai departe de cei la care tii cel mai putin, am putea adauga.

Pana la urma, denumirea de management al prezentei nu a fost data intamplator. La fel ca si la messenger, fiecare informatie pe care o afiseaza displayurile telefoanelor poate fi la fel de usor manipulata de proprietar pentru a nu fi deranjat. Cei care vor sa foloseasca aplicatia, care se poate descarca de pe site-ul www.jaiku.com, trebuie sa stie ca functioneaza doar daca si ceilalti cunoscuti o au instalata si ca traficul suplimentar pe care il face Jaiku pentru a ramane permanent online pe telefon este in jur de 10 MB. Ceea ce, la pretul traficului pe Internet prin operatorii de telefonie mobila, s-ar putea transforma intr-o contributie serioasa la factura totala. Exista si alte variante, nu insa la fel de complete ca Jaiku. Germanii au Plazes, o aplicatie care permite utilizatorilor sa isi inregistreze traseul pe care il urmeaza si locurile preferate, iar francezii au Mobiluck, o companie a carei comunitate de membri poate seta telefoanele in asa fel incat sa vibreze in momentul cand un alt membru al comunitatii este in preajma.

Tuesday, January 09, 2007

Orange detine licenta Wi-Max si va trece la HSDPA in 2007

Richard Moat, director general al Orange Romania a declarat de curand pentru Ziarul Financiar: "Noi detinem o licenta Wi-Max si intentionam sa o exploatam pentru a furniza servicii de solutii de acces wireless la puncte fixe prin aceasta tehnologie. Vom cauta de asemenea sa utilizam mai eficient infrastructura fixa pe care o detinem, intrucat detinem un back-bone de fibra optica de 3.000 de kilometri - .
Vom implementa HSDPA in 2007 ceea ce va spori puternic viteza de transfer prin solutiile wireless. Combinatia aceasta ne va permite capabilitati puternice de a furniza servicii de date fixe si mobile pentru un numar important de clienti de business", considera Richard Moat.
Seful Orange afirma ca operatorul va insista si pe zona serviciilor fixe de date, adresate clientilor de business. "Practic le vom furniza servicii fix - mobil pentru ca aceasta este tendinta dintre industrie, si este unul dintre obiectivele strategice ale France Telecom. Este de altfel o cerinta a France Telecom ca noi sa intram pe cat de agresiv posibil pe aceasta directie.

Declaratii neconcordante intre Orange si Vodafone

Richard Moat, director general al Orange Romania a afirmat ca " exista o serie de neconcordante in ceea ce a raportat public Vodafone. In ce priveste veniturile din servicii, diferenta dintre Orange si Vodafone era, conform Vodafone, in trimestrul al treilea al anului 2006 de 7 milioane de dolari, dar, in fapt, acesta era de 14 milioane de dolari. Un alt lucru pe care as dori sa il subliniez clar este acela ca pe baza propriilor noastre estimari dar si pe baza unui studiu de piata realizat in luna noiembrie de compania Synovate, suntem lideri pe piata clientilor business din punctul de vedere al numarului de sim-uri. Conform acestor date avem 42% din piata, fata de 41,8% cat are Vodafone. De asemenea, Vodafone a declarat ca obtin 30% din venituri de clientii de business. Dar noi incasam mai mult de 30% din venituri de pe piata de business, si avand in vedere ca veniturile noastre sunt mai mari, bazandu-ne pe propriile lor declaratii, este clar ca noi trebuie sa fim liderii in termen de venituri pe piata de business", a declarat Moat.
Liliana Solomon - CEO al Vodafone Romania, declarase anul trecut ca in al doilea trimestru al anului fiscal 2006-2007, incheiat la 30 septembrie 2006, ecartul in favoarea Orange Romania era de 7 milioane de dolari, de peste trei ori mai mic decat cel din al treilea trimestru al anului fiscal 2004-2005

Friday, January 05, 2007

Super 3G pana in 2010

NTT DoCoMo estimeaza ca pana in 2010 va introduce pe piata o versiune imbunatatita a serviciilor de telefonie 3G, informeaza Financial Times.
"Super 3G" va fi de 260 de ori mai rapida decat tehnologiile actuale si va permite viteze de transfer ce vor putea concura cu solutiile pe fibra optica.
Astfel, utilizatorii vor putea descarca clipuri video mai lungi si chiar albume muzicale, si vor putea sa primeasca si sa trimita e-mailuri mai mari.
Comparativ cu tehnologia 4G, asteptata tot pentru 2010, Super 3G nu necesita necesita schimbarea statiilor de transmisie si a infrastructurii folosite in prezent pentru 3G.
Compania japoneza a dezvoltat prima tehnologia de internet mobil iMode. Lansata in 1999, iMode a devenit foarte populara in intreaga lume. Anul acesta, tehnologia va fi disponibila si in Romania prin operatorul Cosmote.

Bine de stiut

Splendid Media are în portofoliu cele patru posturi publice de televiziune, cele trei staţii ale Radio Guerrilla (Bucureşti, Cluj şi Timişoara), două cotidiene - Cotidianul şi Sport Total, cele şase titluri din reţeaua de săptamânale 24 FUN (Bucureşti, Cluj, Braşov, Timişoara, Arad, Iaşi), săptămânalul Academia Caţavencu, 14 publicaţii lunare (Aventuri la pescuit, BBC TopGear, Bilanţ, Blu, Bucătăria pentru toţi, Carpaţii, Idei în Dialog, Investiţii & Profit, High Life, J’Adore,
3 IT&C News, revista de film HBO, Superbebe, Tabu, 4WD), reţelele indoor Oops Media şi Monopoly Media şi reţeaua outdoor Acces Press.
Media Consulta este o regie ce face parte din agenţia full service Media Consulta International, şi care gestionează în prezent spaţiul publicitar al postului National Geographic. Media Consulta este producătoarea emisiunilor Real Estate TV şi eProfil (Antena 3) şi colaborează cu Media Casa Press pentru emisiunea Săptămâna Financiară (Antena 1). Media Consulta International gestionează în exclusivitate vânzările de publicitate pentru publicaţia de sport Fanatik şi pentru revista lunară Medicina Naturistă.
C.L.I.R. Media s-a înfiinţat în martie 2006 şi deţine în portofoliu televiziunile Antena 1, Antena 3 şi Euforia Lifestyle TV, publicaţiile Good Food, Good Homes, Top Gear şi 4WD şi site-urilewww.antena3.ro,www.antena1.ro,www.automotomarket.ro,www.horoscop24.roşiwww.news24.ro.

Wednesday, January 03, 2007

Glosar de termeni I-Z

I
IP (Internet Protocol)-protocolul utilizat pentru rutarea pachetelor în reţeaua Internet, de la sursă către destinaţie;
IPTV (Internet Protocol TV) tehnologie care permite transmiterea serviciilor de programe de televiziune pe bază de protocol Internet
interconectare legătura fizică şi logică realizată între reţele publice de comunicaţii pentru a permite comunicarea între utilizatorii reţelelor sau accesul la servicii;serviciile pot fi furnizate de către părţile implicate sau de către alte părţi care au acces la reţeaua respectivă;
interconectarea este o formă specificăde acces realizată de operatorii de reţele publice de comunicaţii;
L
linie de acces
la o reţea publică fixă de telefonie- un circuit capabil să stabilească o legătură vocală între punctul terminal al reţelei şi centrala locală;linie de acces individualăo linie de acces la o reţea publică fixă de telefonie, având un port dedicat în comutator, care deserveşte un singur echipament terminal de abonat;linie de acces prin reţeaua proprie
o linie de acces la o reţea publică fixă de telefonie, alocată unui abonat de către un furnizor prin intermediul propriei reţele publice fixe pe care ooperează; linie de acces cuplatăo linie de acces la o reţea publică fixă de telefonie, având un port dedicat în comutator, care deserveşte două echipamente terminale de abonat;
linie ISDN BRA (Basic Rate Access)linie telefonică echipată conform standardului ISDN BRA;
linie ISDN PRA (Primary Rate Access) linie telefonică echipată conform standardului ISDN PRA;l
inie telefonică de grup-o linie telefonică având un port dedicat în comutator, care deserveşte mai mult de două echipamente terminale de abonat;
linie închiriată–circuit totalcapacitatea de transmisie transparentă şi permanentă între două puncte terminale aparţinând aceleiaşi reţele publice de comunicaţii electronice sau unor reţele publice de comunicaţii electronice diferite;
linie închiriată–segment terminal -segmentul de linie închiriată–circuit total delimitat de un punct de interconectare pentru linii închiriate, situat la nivelul reţelei de transmisiuni regionale, al reţelei de transmisiuni locale subordonate sau al reţelei de acces subordonate, potrivit arhitecturii reţelei, şi un punct terminal din zonadeservită de nodul de transmisiuni, aferent comutatorului de tranzit dintr-o reţea PSTN/ISDN sau de nodul de transmisiuni echivalent dintr-o reţeapublică de comunicaţii electronice în raport de care este determinată reţeaua de transmisiuni regională”;
linie închiriată–segment de trunchisegmentul de linie închiriată–circuit total, delimitat de două puncte de interconectare pentru linii închiriate situate la nivelul reţelei de transmisiuni naţionale, al reţelei de transmisiuni regionale sau al reţelei de transmisiuni locale;

M
MMS (Multimedia Messaging Service) – serviciul de mesaje multimedia-o tehnologie de comunicaţii care permite utilizatorilor de servicii de telefonie mobilă să transmită şi să primească conţinut multimedia (imagini,sunet);

N
număr non-geografic- numărul stabilit conform Planului Naţional de Numerotaţie, care nu este număr geografic; constituie numere non-geografice, printre altele, numerelealocate serviciilor de telefonie mobilă, numerele gratuite şi numerele cu tarif special (de ex, 0Z=09 sau 0Z=08);
număr geografic- numărul stabilit conform Planului Naţional de Numerotaţie, în cuprinsul căruia una sau mai multe cifre servesc la identificarea din punct de vederegeografic a punctului terminal al reţelei;
O
operator -persoană care instalează, operează, controlează sau pune la dispoziţia terţilor o reţea publică de comunicaţii sau elemente ale infrastructurii asociateori o persoană care este autorizată să instaleze, să opereze, să controleze sau să pună la dispoziţie terţilor o reţea publică de comunicaţii;
originare-serviciul oferit de un operator constând în asigurarea transferului în reţeaua altui operator a apelurilor originate de la orice număr naţional alocatprimului operator, deservit de comutatorul la care se realizează interconectarea sau de un comutator aflat în subordinea acestuia;
P
PSTN (Public Switched Telephone Network) - reţea telefonica publica comutata reţeaua de comunicaţii electronice folosită în vederea furnizării de servicii de telefonie destinate publicului, permiţând comunicarea vocală sau altăformă de comunicare, precum fax sau date, între punctele terminale ale reţelei;

R
reţea de comunicaţii electronicesisteme de transmisie şi, acolo unde este cazul, echipamente de comutare, rutare, precum şi orice alte resurse care realizează procesarea,transportul semnalelor prin suport fizic, electromagnetic sau prin orice alte mijloace, incluzând reţele de comunicaţii prin satelit, reţele detransmisiuni de date, reţele mobile terestre, reţele utilizate pentru comunicaţii audiovizuale, reţele de cablu coaxial, reţele de fibră optică şitransmiterea de semnale pe liniile de transport al energiei electrice;
reţea publică de telefonie-reţeaua de comunicaţii electronice folosită în vederea furnizării de servicii de telefonie destinate publicului, permiţând comunicarea vocală sau altăformă de comunicare, precum fax sau date, între punctele terminale ale reţelei;
reţea publică de telefonie fixă- reţeaua de comunicaţii electronice prin intermediul căreia se furnizează serviciul de telefonie destinat publicului la puncte fixe;
reţea de acces-porţiunea unei reţele de comunicaţii electronice aferentă buclei locale, incluzând toate sistemele de transmisie, echipamentele şi resursele dedicatefurnizării individuale a accesului la reţea utilizatorilor finali;
reţea ISDN (Integrated Services Digital Network) – reţea digitală de servicii integratereţeaua prin intermediul căreia se furnizează un pachet de servicii de comunicaţii electronice diferite, oferind o conexiune digitală între interfeţeleutilizator/reţea;
reţea publică de telefonie mobilă-reţeaua de comunicaţii electronice, prin intermediul căreia se furnizează serviciul de telefonie destinat publicului la puncte mobile (nonfixe);
roaming -serviciu prin care se oferă utilizatorilor finali de servicii de comunicaţii electronice furnizate printr-o reţea publică mobilă posibilitatea de a primi şi dea transmite apeluri/SMS/MMS sau de a avea acces la alte servicii de comunicaţii electronice atunci când aceştia nu se află în aria de acoperire areţelei respective, prin intermediul unei alte reţele, în baza unui acord comercial încheiat în acest sens între furnizori;
roaming „inbound”- serviciu prin care se oferă utilizatorilor finali de servicii de telefonie mobilă din alte state (vizitatori) posibilitatea de a efectua şi primiapeluri/SMS/MMS sau de a avea acces la alte servicii de comunicaţii electronice, atunci când aceştia se află pe teritoriul României, prin intermediulunei alte reţele, în baza unui acord comercial încheiat în acest sens;roaming „outbound”serviciu prin care se oferă utilizatorilor finali de servicii de telefonie mobilă din România posibilitatea de a efectua şi primi apeluri/SMS/MMS sau de a avea acces la alte servicii de comunicaţii electronice, prin intermediul unei reţele ale unor operatori din alte state, atunci când se află pe teritoriulstatelor respective, în baza unui acord comercial încheiat în acest sens;

S
serviciu de linii închiriate- serviciul de comunicaţii electronice destinat publicului care oferă o capacitate de transmisie transparentă şi permanentă între două puncte ale reţelelor şi care nu permite posibilitatea comutării le cererea utilizatorilor;
serviciu de comunicaţii electronice- serviciu, furnizat de regulă contra cost, care constă, în întregime sau în principal, în transportul semnalelor prin reţelele de comunicaţii electronice,incluzând serviciile de telecomunicaţii şi serviciile de transmisie prin reţelele utilizate pentru comunicaţii audiovizuale, dar fără a include serviciile princare se furnizează conţinutul informaţiei transmise prin intermediul reţelelor sau serviciilor de comunicaţii electronice ori prin care se exercităcontrolul editorial asupra acestui conţinut; de asemenea, nu se includ serviciile societăţii informaţionale, care nu constau, în întregime sau înprincipal, în transportul semnalelor prin intermediul reţelelor de comunicaţii electronice;serviciu de telefonie destinat publicului serviciul destinat publicului, care permite iniţierea sau primirea de apeluri naţionale sau internaţionale şi folosirea serviciilor de urgenţă prin utilizareaunui număr sau a unor numere stabilite prin planul naţional de numerotaţie sau printr-un plan internaţional de numerotaţie telefonică; de asemenea,acesta poate include, după caz, unul sau mai multe dintre următoarele servicii: serviciul de relaţii cu clienţii, serviciul de informaţii privind abonaţii,registrele abonaţilor, telefoane publice cu plată, servicii furnizate în condiţii speciale, facilităţi pentru persoanele cu handicap sau cu nevoi socialespeciale ori servicii nongeografice;
SMS (Short Message Service)- serviciul de mesaje scurte trimise sau primite prin intermediul unei reţele publice mobile de telefonie;T telefon public cu plată telefon pus la dispoziţie publicului, plata realizându-se in numerar, prin carţi de credit sau debit, cartele preplătite, inclusiv cartele utilizabile pe bazade coduri de apelare;
terminare (serviciu de interconectare în vederea terminării la puncte fixe/mobile a apelurilor)serviciu oferit de un operator, în calitate de furnizor, unui alt operator - beneficiar sau unui terţ, la nivelul pieţei de gros, constând în terminarea înreţeaua acestuia a apelurilor iniţiate în România şi care trec prin reţeaua operatorului - beneficiar sau sunt iniţiate în reţeaua din România aoperatorului - beneficiar;
tranzit (serviciu de interconectare în vederea tranzitului comutat)-serviciu oferit de un operator, în calitate de furnizor unui alt operator – beneficiar sau unui terţ, la nivelul pieţei de gros, constând în asigurareatransportului prin reţeaua sa a traficului preluat din reţeaua operatorului beneficiar sau a unui terţ şi transferul acestuia către o altă reţea decât cea aoperatorului - furnizor;

U
utilizator orice persoană fizică sau juridică care utilizează sau solicită un serviciu de comunicaţii electronice destinat publicului;
V
VPN (Virtual Private Network) – reţea virtuala privata-conexiune privată între două sau mai multe reţele sau calculatoare care asigură transmiterea de date protejate prin intermediul unei reţele publice dedate sau prin Internet;

W
WLR (Wholesale Line Rental)-serviciu oferit de către un operator al unei reţele publice fixe unei persoane având calitatea de furnizor de servicii de telefonie, constând în vânzareala nivel de gros a serviciilor de acces, în vederea revânzării acestora de către furnizor (pe bază de abonament); utilizatorul final nu are nici o relaţiecontractuală cu operatorul reţelei, fiind facturat doar de către furnizorul revânzător;
X
xDSL denumirea generică pentru întreaga familie de circuite DSL: ADSL, HDSL, SDSL şi VDSL.

Glosar de termeni A-I

A
abonat orice persoană fizică sau juridică care a încheiat un contract cu un furnizor de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului;
acces la o reţea publică la nivelul pieţei de gros -serviciu de comunicaţii electronice care constă în punerea la dispoziţie unui terţ de spaţii, echipamente sau servicii, în condiţii determinate, în mod exclusiv sau neexclusiv, necesare în scopul furnizării de servicii de comunicaţii electronice;
acces dedicat la Internet -serviciu de comunicaţii electronice care permite accesul permanent la Internet (24/24, 7/7), printr-o linie rezervată exclusiv acestui scop;
acces „bit stream” la bucla locală
serviciu de comunicaţii electronice care presupune utilizarea de către unul sau mai mulţi beneficiari a capacităţii disponibile a circuitului fizic care formează bucla locală sau sub-bucla locală conform solicitării, prin exploatarea unei legături de acces echipate şi configurate de către furnizorul acestei forme de acces;
acces dial-up la Internet -serviciu de comunicaţii electronice care permite accesul la reţeaua de Internet prin intermediul unei linii telefonice tradiţionale (apel telefonic), cu
ajutorul unui modem;
acces mobil la Internet -serviciu de comunicaţii electronice care permite accesul la Internet prin intermediul unei conexiuni de acces la o reţea publică mobilă de telefonie, cu
ajutorul unui terminal mobil şi al unui calculator personal; utilizarea serviciului nu implică contracte cu alţi furnizori de servicii Internet;
acces la Internet în bandă îngustă- serviciu de comunicaţii electronice, care constă în transportul semnalelor la o capacitate mai mică de 128 kbps;
acces la Internet în bandă largă - serviciu de comunicaţii electronice, care constă în transportul semnalelor la o capacitate de cel puţin 128 kbps;
acces partajat la bucla locală - serviciu de comunicaţii electronice care constă în utilizarea de către unul sau mai mulţi beneficiari a capacităţii disponibile a circuitului fizic care
formează bucla locală sau subbucla locală conform solicitării, fără a fi perturbat serviciul oferit iniţial de titularul autorizat;
acces total la bucla locală -serviciu de comunicaţii electronice care constă în utilizarea exclusivă de către un beneficiar a circuitului fizic care formează bucla locală sau subbucla
locală, conform solicitării, echiparea şi configurarea legăturii de acces realizându-se de către beneficiar;
ADSL (Asymmetric Digital Subscriber Line) – linie de abonat digitală asimetrică
tehnologie care transformă o linie telefonică tradiţională într-o linie digitală de mare viteză, permiţând accesul la serviciul de telefonie şi la serviciile
de Internet în acelaşi timp, cu o viteză downstream” mai mare decât viteza „upstream”;
apel apelul pentru serviciile de telefonie destinate publicului si pentru serviciile dial-up, ISDN si fax.

B
bucla locală -circuitul fizic dintre punctul terminal al reţelei aflat la punctul de prezenţă al abonatului şi repartitorul principal dintr-o reţea publică de telefonie fixă
sau un element echivalent dintr-o reţea publică de comunicaţii; circuitul fizic poate fi realizat, printre altele, prin fire metalice, cablu coaxial, fibră
optică;

C
circuit telefonic internaţional - circuit care conectează în mod direct două echipamente de comutare din ţări diferite;
colocare serviciu care constă în furnizarea spaţiului fizic şi a resurselor tehnice necesare instalării şi conectării, în scopul unei funcţionări corespunzătoare a
echipamentului relevant aparţinând beneficiarului acestei forme de acces;
CPS (Carrier Pre-selection) – preselectarea transportatorului facilitate care permite abonaţilor unui furnizor de servicii de telefonie fixă să opteze ca toate sau anumite categorii de apeluri să fie transportate de furnizorul de servicii preselectat (în urma încheierii unui contract), fără a fi necesar ca abonatul să formeze un indicativ individual de selectare a
transportatorului la fiecare apel sau să utilizeze o altă modalitate în scopul rutării apelurilor de către furnizorul preselectat către reţeaua de destinaţie;
CS (Carrier Selection) – selectarea transportatorului facilitate care permite abonaţilor unui furnizor de servicii de telefonie fixă de a utiliza serviciile oricărui furnizor de servicii de telefonie destinate publicului prin formarea unui indicativ individual de selectare a transportatorului alocat furnizorului de servicii care va efectua, fără a afecta conţinutul informaţiei, transportul semnalului din reţeaua furnizorului către reţeaua de destinaţie;

F
furnizarea unei reţele de comunicaţii electronice -activitate care constă în instalarea, operarea, controlul sau punerea la dispoziţie a unei reţele de comunicaţii electronice;
furnizor alternativ furnizor de servicii de reţele publice fixe sau de servicii de telefonie fixă, altul decât S.C. Romtelecom S.A.;
furnizor de reţele de comunicaţii electronice - o persoană a cărei activitate constă, în întregime sau în parte, în furnizarea unei reţele de comunicaţii electronice;

Despre clienti....

Operatorul de telefonie mobila Orange Romania a atins pragul de 8 milioane de clienti, ca

urmare a cresterii numarului de clienti cu 500.000 in trimestrul al patrulea fata de sfarsitul trimestrului al treilea al anului, conform oficialilor companiei. De asemenea, numarul angajatilor Orange a crescut la peste 2.400 fata de 2.000 de angajati la sfarsitul anului trecut.


Vodafone Romania, o divizie a Vodafone Group Plc., inregistra peste 7,1 milioane de clienti la data de 30 septembrie 2006.




La sfarsitul anului 2006 Cosmote a trecut de primul milion de utilizatori.
La sfarsitul trimestrului trei, operatorul avea 670.000 de clienti din care circa 550.000 erau utilizatori de cartele preplatite.






Telemobil (Zapp), a incheiat acest an cu 490.000 de clienti.



Numărul de abonaţi la serviciile de telefonie mobilă care au acces la paginile WAP prin intermediul telefonului mobil, este de 4,4 milioane, reprezentând 29,7% din numărul total de utilizatori de servicii de telefonie mobilă, în timp ce numărul de abonaţi la alte categorii de servicii furnizate prin reţeaua mobilă (fax mobil, fax&data, blackberry) este de aproximativ 8000, reprezentând aproximativ 0,05% din numărul total de utilizatori de servicii de telefonie mobilă.


La doi ani de la lasansarea oficiala pe piata locala, serviciul de televiziune digitala (DTH) oferit de compania de telecomunicatii RCS&RDS a ajuns sa aiba aproape 500.000 de utilizatori, conform estimarilor facute de oficialii companiei

Operatorul Romtelecom, a ajuns la 12.000 de abonati la serviciul sau de televiziune digitala prin satelit in cele trei saptamani de la lansarea Dolce si are cereri de la alti 48.000 de clienti pentru instalarea serviciului.

10 unelte de inteligenta artificiala AI despre care poate nu stiati ca exista.

 Inteligenta artificiala (AI) revolutioneaza modul in care lucram si traim. Cu ajutorul uneltelor AI, afacerile pot automatiza sarcinile, im...