Translate

Friday, September 29, 2006

Casele de discuri declara razboi muzicii descarcate pe mobil

Casele de discuri declara razboi muzicii descarcate pe mobil
Articol de Mihai Pavelescu

Uniunea Producatorilor de Fonograme din Romania (UPFR) a cerut mai multor companii sa plateasca licente producatorilor de fonograme, pentru a putea continua vanzarea prin internet a soneriilor muzicale pentru telefoanele mobile. UPFR nu s-a oprit insa aici. Pe langa membrii Asociatiei Romane a Operatorilor Nationali de Servicii Audiotext (ARONSA), UPFR a notificat si Vodafone si Orange ca nu platesc drepturi conexe, dar si revistele si televiziunile care publica reclame la descarcarile de tonuri pentru mobil, pentru ca sustin o activitate despre care ei spun ca este desfasurata ilegal.Soneriile “master tones”, denumite si “true tones” sau “real tones”, reproduc o piesa muzicala inregistrata. Aceasta implica portiuni ale unor melodii comerciale ale unor artisti cunoscuti ce sunt folosite ca tonuri de apel. Potrivit UPFR, master tonurile necesita obtinerea a doua licente, una din partea companiei producatoare (casa de discuri) care a inregistrat muzica sau care detine drepturile pentru acea piesa muzicala in Romania. A doua ar trebui sa vina din partea compozitorului, autorului si/sau a editorului piesei muzicale (publisher-ului). Descarcarea tonurilor se poate face direct de pe internet, costul unei sonerii muzicale pentru telefonul mobil fiind in medie de doi dolari, fara TVA. Furnizorul tonurilor isi imparte cu operatorul de telefonie mobila acest tarif, de regula in procentaje de 50-50%.Principalii operatori furnizori de sonerii muzicale pentru telefoanele mobile sunt cei doi majori, Vodafone si Orange, si firmele specializate, Movilisto, Telemedia, Voxline, Intertel si Audifon. Cosmote a intrat de curand in bransa, semnand un contract cu Voxline. Cei cinci specializati sunt membri ARONSA. Alti operatori au aparut in ultimul an, ca Terra Com, RToy – un grup care vine din Cehia si Germania – si Open Media Network, noua companie de comunicatii electronice a grupului Intact. Furnizorii de real tonuri sustin ca au licente de utilizare pentru repertoriul muzical de la Uniunea Compozitorilor si Muzicologilor – Asociatia pentru Drepturi de Autor (UCMR-ADA). “Cand am negociat cu UCMR, UPFR nu a fost prezenta la masa de discutie. Noi dorim sa reglam situatia drepturilor de autor folosind un ghiseu unic. UCMR-ADA au fost desemnati colector unic, sa-si imparta banii cum stiu”, a declarat, pentru Capital, Sorin Manea, presedintele executiv ARONSA. Producatorii de fonograme nu declara public cati bani cer de la furnizorii de tonuri reale. “Le este rusine sa spuna, dar va spun ca noua ne-au cerut cu nesimtire aproape jumatate din incasari”, a spus presedintele ARONSA. “Nu mai suntem in perioada in care Eminescu murea de TBC neingrijit de nimeni sau Beethoven surd era inconjurat de copii flamanzi care nu aveau ce sa manance, acuma autorii nu se mai pot vaita ca nu au bani. Foarte bine, sa se imbogateasca din sonerii de telefon, dar nu intr-o maniera absurda in care sa prejudicieze utilizatorul final. In plus, oricine isi poate face acum o sonerie reala cu un simplu editor de text, pe orice calculator, pornind de la orice MP3”, a mai spus Manea. Gabriel Iovan (ParlaTel) spune ca operatorii majori de telefonie mobila poarta la randul lor o parte din responsabilitatea unei piete slabe a descarcarii de tonuri reale, pentru ca trateaza serviciul global ca pe orice SMS, si nu ca serviciu purtator de taxe suplimentare, ceea ce ar necesita reducerea procentelor foarte mari pe care ei le incaseaza. Foarte multi au impresia ca au descoperit o mina de aur, dar piata a inregistrat deja cazul unei companii straine care a esuat din cauza concurentei acerbe si a nivelului mic al veniturilor posesorilor de mobile, care cheltuie sume mult mai mici pe continut decat, de exemplu, vecinii nostri unguri.Sumele brute, intr-o luna de varf, dintr-un astfel de busisnes intr-o companie mica erau in 2005 -2006 cel mult la nivelul a 10.000 - 15.000 de dolari pe luna, potrivit lui Alexandru Gherase, product manager la SimPlus. Cei doi jucatori, Orange si Vodafone, au cifre mai mari, insa nu fabuloase.
3 milioane USDeste estimarea cifrei de afaceri, pentru anul 2005, a vanzarilor de sonerii “real tones” pentru telefoanele mobile pe piata romaneasca
Piata soneriilor “real tones”Jucatori pe piata: Vodafone, Orange, Movilisto (Spania), Telemedia, Voxline, Intertel, SimPlus (ParlaTel), Webling (Grecia) si altiiPret: 2 USD / sonerieProfit: Furnizorul tonurilor isi imparte tariful cu operatorul de telefonie mobila, in procentaj de 50-50% Sonerii reale: Se descarca din 2005, chiar daca mai restrans. Proportia lor este destul de restransa comparativ cu numarul de abonati la telefonia mobilaVolum trafic: 10-15.000 USD/luna, intr-o companie mica, aproximativ 100.000 USD, la operatorii de telefonie mobila mariDefinitie: Soneriile “master tones”, denumite si “true tones” sau “real tones” reproduc o piesa muzicala inregistrata. Portiuni ale unor melodii sunt folosite ca tonuri de apel.

No comments:

10 unelte de inteligenta artificiala AI despre care poate nu stiati ca exista.

 Inteligenta artificiala (AI) revolutioneaza modul in care lucram si traim. Cu ajutorul uneltelor AI, afacerile pot automatiza sarcinile, im...